Sök

Kunder lämnar när Dooer bygger om – "En väldigt liten fraktion"

Dooer

Sam Nurmi.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Bokföringstjänsten Dooers nya förändringar gör att vissa kunder inte längre kan använda tjänsten.
"Att försöka tillgodose alla tror inte jag är bra”, säger grundaren Sam Nurmi.


Dooers vision är att förändra hela bokföringsbranschen och bolaget har satsat hårt på automatiserade processer.

Bakom storsatsningen, som riktat in sig på småföretagare, står den framgångsrike entreprenören Sam Nurmi, som tidigare grundat och sålt bolag som Pingdom och Loopia.

Nu har Dooer bestämt sig för att genomföra en rad förändringar som innebär att vissa av de nuvarande kunderna tvingas lämna tjänsten, kan Breakit berätta.

I ett mejl till kunderna, som Breakit har tagit del av, förklarar Dooer läget och erbjuder sig att betala tillbaka årskostnaden till de kunder som inte har möjlighet att stanna kvar.

"Målet är att effektivisera och automatisera så mycket som möjligt av er vardagliga administration och bokföring samt att helt eliminera risker för fel och mänskliga faktorer. Vi har under 2017 och 2018 kommit fram till många viktiga insikter för att denna automation ska vara möjligt och gör dessa ändringar just nu. Vissa av dessa kanske inte passar samtliga Dooer kunder", skriver bolaget.

De kunder som inte "passar in" i Dooers system är exempelvis de som bedriver importverksamhet, vidarefakturerar och tillämpar blandad moms.

För att använda Dooers tjänster måste bolagen i fråga även ställa om till månadsmoms – och banker utöver Handelsbaken, SEB eller Swedbank kommer i dagsläget inte att stödjas. 

Breakit har pratat med en kund vars redovisningsmodell gör att företaget tvingas sluta använda Dooer.

”Jag är inte längre välkommen som kund eftersom de tagit bort stödet för blandad moms. Senast första september ska man vara ute ur systemet och detta går de ut med tre dagar innan midsommar”, säger företagaren. 

Han menar att Dooers automatiserade system har haft svårt att skilja på olika typer av fakturor och bara klarat enklare transaktioner.

Företagaren säger att han förstår att Dooer vill tänka om – men är kritisk till tidsramen och menar att kompensationen inte väger upp den tid som nu måste läggas ned.

"Som tidig kund känner jag mig sviken då jag investerat tid i att hjälpa dem att testa en produkt som inte varit färdig och nu får dras med kostnaden för att byta i tillägg". 

Dooers grundare Sam Nurmi förklarar att bolaget valt att strama upp erbjudandet, och att man därför inte längre stödjer vissa funktioner.

”Vi har hittat Dooer-modellen där vi vet att vi lyckats skapa en produkt som kommer att skala”, säger Sam Nurmi. 

Sam Nurmi förklarar att det bland annat blivit problem, i de funktioner man nu tar bort, när kunderna matat in siffror på fel sätt.

”Om vi inte tydligt nog lyckats förklara hur de ska jobba med systemen föreligger det risk för fel”, säger Sam Nurmi. 

Han upplever att många förstår valet och även anpassat sina modeller för att fortsätta med Dooer. 

"Att försöka vara den aktör som tillgodoser alla tror inte jag är bra”, säger Sam Nurmi.

Grundaren vill inte svara på frågan om huruvida Dooer gått för snabbt fram. Sam Nurmi håller inte heller med om att förändringen kommer med kort varsel och uppmanar kunderna att höra av sig för att hitta en lösning. 

Hur pass många kommer inte att kunna anpassa sig till förändringarna?

”Min känsla efter att ha fört dialog med kunderna är att det är en väldigt liten fraktion, vi pratar om en ensiffrig procentandel som kommer att lämna oss”.

Hur många kunder Dooer har och hur mycket bolaget omsatte förra året vill Sam Nurmi inte kommentera.

Läs mer