Sök

Splay slås ihop med byrå: ”Kan ta en ledande position i Norden”

Splay

Anna Hammerlid Tollesson blir vd för Splay One Sverige, och Vigor Sörman blir vd på nordisk nivå. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Splay + Nice One = Splay One.


Splay lanserades som ett renodlat Youtubenätverk sommaren 2013. Mediejätten MTG klev tidigt in som delägare i bolaget grundat av Vigor Sörman.

Tidigare under måndagen stod det klart att Nordic Entertainment (som mediedelen av MTG nuförtiden heter) köpte upp de sista 4 procenten av Splay.

Nu kommer ytterligare nyheter. Splay slås ihop med Nice One, en koncernsyster inom Nordic Entertainment.

Bolaget kommer att ha totalt 116 anställda i Danmark, Finland, Norge och Sverige och gå under namnet Splay One.

Bakgrunden till sammanslagningen är enligt Vigor Sörman möjligheten att växa och ta marknadsandelar på reklammarknaden.

”Det finns många som jobbar med content marketing, men det är få som klarar av att leverera strategi, kreativitet, produktion, influencers och distribution. Där blir vi unika genom att slås samman”, säger Vigor Sörman, som blir vd för bolaget på nordisk nivå.

Nice One kallar sig för en ”hybridbyrå”, och är sprungen ur Baluba Branded Content.

”Genom att slå samman Splay, som är vassa inom sociala medier och talanger, med Nice One, som är duktiga på storytelling och produktion, kan vi skapa ett nytt nordiskt powerhouse för branded entertainment som kommer att bli marknadsledande”, säger Vigor Sörman.

Kommer alla i personalen få ett jobb i det nya bolaget?

”Ja, anledningen till att vi gör detta handlar inte om någon kostnadsbesparing. Det handlar om att vi ser en fantastisk möjlighet att ta en ledande position i Norden”.

Läs mer