Sök

Därför går ÖoB ihop med norska lågprisjätten Europris

ÖoBe-handel

Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Lågpriskedjan Överskottsbolaget, ÖoB går ihop med norsk konkurrent – vill stå starka när detaljhandeln förändras.

Hur står sig fysiska lågprisjättar i konkurrensen med polära e-handelsplattformar som Wish och Ali express?

Ganska dåligt om man tittar på utvecklingen för ÖoB de senaste åren.

Bolaget har bland annat tvingats sälja tolv olönsamma butiker och sagt upp 30 personer på huvudkontoret i Skänninge i Östergötland.

Men nu pekar kedjans siffror uppåt igen. Bolagets nya drag är att gå ihop med med norska lågprisjätten Europris, skriver tidningen Market

”Storlek har betydelse”, säger ÖoB:s vd Fredrik Söderberg till Market.

Han tror framförallt att sammanslagningen kommer att leda till att ÖoB står sig starkare i den förändring som detaljhandeln går igenom.

“Det kommer att innebära fördelar för båda. Framförallt inom inköp men även inom andra viktiga områden som digitalisering, marknadsföring och inte minst kunskapsutbyte. Vi har valt att ta en aktiv roll i konsolideringen som oundvikligen kommer inom detaljhandeln”, säger han till Market. 

Europris köper i ett första steg 20 procent av aktiekapitalet i ÖoB:s ägare Runsvengruppen, i utbyte mot aktier i Europris. Samtidigt förvärvar Europris en option att köpa resterande 80 procent under 2020 – också med betalning i Europrisaktier. Runsvengruppens ägare blir den största ägaren i Europris.

ÖoB har också satsat på ett nytt butiksformat och fokuserar, likt möbeljätten Ikea, på försäljning i citykärnor.

Läs mer