Sök

Skulle egentligen göra fiskedrag – nu gör dildon Dodil succé

DodilSex

Richard Almgren.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Den formbara dildon Dodil håller allt fler japaner sällskap i sovrummet.
“Det har gått över förväntan", berättar grundaren Richard Almgren.

För två år sedan jobbade Richard Almgren med att ta fram prototyper för fiskedrag. Han arbetade med miljövänlig termoplast, vilket passade bra eftersom den blir formbart när den värms.

”Jag hade en kompis som skrattade och sa att det såg ut som en dildo. Efter några dagar gick jag upp ur sängen och spenderade en hel natt med beräkningar för prototyper”, berättar Richard Almgren.

Några fiskedrag blev det aldrig.

Ett år senare, i höstas, lanserades den formbara dildon ”Dodil”.

Dodil kan kokas hundratals gånger och går att forma på en rad uppfinningsrika sätt när den är uppvärmd.

Richard Almgren berättar att män traditionell sett drivit innovationen och utvecklingen inom sexleksaker.

”Det har blivit mycket fokusgrupper och osäkerhet kring vad som fungerar. Nu har vi en produkt som du själv kan förvandla och experimentera med”, säger han.

Dodli marknadsför sig även som ett miljövänligt alternativ eftersom termoplasten gör dildon nedbrytbar.

Industrin kring sexleksaker är enorm och omsätter 20 miljarder dollar, runt 170 miljarder kronor, årligen globalt, enligt Bloomberg. 

I dagsläget har Dodil sålt några tusen dildos, främst i Europa och USA. Den lanserades även nyligen i Japan som snabbt kommit att bli en stark marknad.

“Det har gått över förväntan, vi säljer slut och vi har inte hunnit med orders. Japan är en rätt enkel marknad, antingen så slår det eller så slår det inte”, säger Richard Almgren.

Inom sexleksaks-branschen är det vanligt att bolagen knyter exklusiva kontrakt med distributörer som sedan marknadsför och säljer produkterna vidare – och det är precis vad Dodil gjort. 

“Oavsett hur bra produkt du har måste du känna din marknad, därför satsar vi på distributörer. Vi säljer en mindre del genom vår egna hemsida”.

Under förra året omsatte bolaget blygsamma 300.000 kronor och backade runt en halv miljon kronor. Richard Almgren förklarar att verksamheten startade under hösten samt att man gjort större investeringar.   

I år väntas försäljningen däremot rusa till 6-9 miljoner kronor, enligt Richard Almgren.

"Nästa steg är fortsatt utveckling, det här är en innovationstung bransch och vi kommer fortsätta utveckla formbara hjälpmedel", säger Richard Almgren. 

Dodil kostar runt 700 kronor styck i handeln varav runt en tredjedel hamnat i bolagets egna fickor. 

Läs mer