Sök

Gasen i botten för appen SMS Park – "En extremt kostnadseffektiv lösning”

InteleonBetalningarParkering

Johan Kittel, vd på Inteleon. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Parkeringsappen SMS park står inte lika still som sina kunder – tvärt om rusar bolagets omsättning.

Fintech och betallösningar är stekhett i Sverige. Inom området verkar storbolag som Klarna, Izettle och Bambora.

På västkusten finns en helt annan spelare, som hittat en egen nisch.

Inteleon har tagit fram en app och en SMS-lösning som hjälper bilförare att betala för sin parkering digitalt. Bolaget hanterar endast betalningarna, inte förvaltningen av parkeringen, och tar sedan en avgift på varje betalning som går igenom systemet.

Det har visat sig vara en riktigt lukrativ bransch. Förra året omsatte bolaget 281 miljoner kronor på parkeringsbetalningar. Det är en ökning med 80 procent från året innan.

“Vi har vuxit med 100 procent per år sedan vi startade i princip. I år blev det 80 procent. Det är egentligen inget anmärkningsvärt som ligger bakom annat än att vi jobbat vidare med den resa vi har påbörjat”, säger Johan Kittel, vd på Inteleon.

Tillväxten kommer dessutom helt utan någon extern finansiering. De enda aktieägarna är grundarna själva.

Hur lyckas ni växa så himla snabbt?

“Det är en generisk tillväxt i hela branschen. Det är väldigt mycket som flyttar över från analogt till digital. Det kostar oftast 50.000 kronor bara att komma igång med en vanlig parkeringsautomat, vi behöver bara en skylt så är vi uppe. Det är en extremt kostnadseffektiv lösning”, säger Johan Kittel.

Hur många parkeringsplatser som finns i landet idag är inte helt lätt att avgöra. Men 2013 fanns drygt 1 miljon parkeringsplatser, enligt Inteleons siffror.

Någon högmarginalverksamhet är det dock inte som bolaget gett sig in i. Förra året landade vinsten på 6,5 miljoner kronor. Det ger en vinstmarginal på ungefär 4,6 procent.

“Utmaningen för oss är att öka antalet användare utan att behöva skala upp organisationen i motsvarande takt. Särskilt när det kommer till kundtjänst blir det en utmaning”, säger Johan Kittel.

Själv har han varit involverad i bolaget som styrelseledamot sedan 2014. I våras tog han över som vd.

“Grundarna behövde någon som kunde ta bolaget vidare på sin nästa tillväxtresa. Det börjar bli stort nu och många anställda. Det är helt nya utmaningar som jag har varit med om tidigare”, säger han.

Innan jobbet på Inteleon var han operativ chef på e-handelsbolaget Jollyroom, som säljer leksaker och barnkläder.

“Där växte vi också väldigt kraftigt. Med mycket nytt folk in ställs det nya krav på strukturen i bolaget. Att hantera det och tillväxten samtidigt är ett tufft jobb”, säger han.

Läs mer