Sök

Varannan svensk kan tänka sig vänta längre på e-handlade varor

e-handelTransport

Många svenskar vill ha sina e-handlade varor levererade med cykel. Foto: Istockphoto

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Hållbarhet och miljö viktigt för svenskar vid e-handel.

Intresset för att handla på nätet ökar med 10 till 15 procent om året, och nu ställer kunderna högre krav på snabba och mer precisa leveranser. Många e-handelsbolag erbjuder därför hemleverans och leverans samma dag som varorna beställs.

Men det är inte bara snabbhet som är viktigt för konsumenterna, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Sweco. Nästan varannan svensk kan tänka sig att vänta längre om varorna levereras på ett hållbart sätt den sista milen. Till exempel med cykel eller tåg. Var femte svensk kan också tänka sig att betala lite mer om transporten är miljövänlig.

Ju yngre man är desto mer miljömedveten är man – bland 18–29-åringarna kan 63 procent tänka sig en längre leveranstid och 34 procent är beredda att betala mer för miljövänlig transport.

Det ökade intresset för att handla på nätet leder till fler transporter och ökad miljöpåverkan i städerna och Sweco anser att det finns en ineffektivitet i dagens leveranslösningar onödan leda till ökad trafik och ökade utsläpp.

“Den sista sträckan i försörjningskedjan, ofta kallad “last mile”, anses i allmänhet vara den dyraste, minst effektiva och mest förorenande delen i kedjan. I takt med att e-handeln växer kommer kraven på hållbara lösningar att öka”, säger Robert Sommar som är godstransportchef på Sweco och en av författarna till rapporten i ett pressmeddelande.

Totalt har 1022 intervjuer med personer mellan 18-79 år genomförts. Svarfrekvensen har legat på 58 procent.

Läs mer