Wayke vill krossa Blocket – så mycket kostar bilhandlarnas storsatsning

Breakit - Wayke vill krossa Blocket – så mycket kostar bilhandlarnas storsatsning
Daniel Ahlenblad, finanschef på Wayke. Foto: Press samt Istockphoto.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Blodröda siffror för radannonssajten efter marknadsföringssatsningar.
Nu vill bolaget ta in 100 miljoner kronor i riskkapital.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

2016 tröttnade 362 av Sveriges bilhandlare på Blocket. Genom Motorbranschens riksförbund gjorde man gemensam sak av det och bestämde sig för att bygga en egen digital annonsplattform för sina bilar.

I oktober 2017 såg storsatsningen Wayke dagens ljus.

Sedan lanseringen har Wayke lyckats locka till sig bland annat Volvo-handlarna och Volkswagen-handlarna till den nya plattformen – men ambitionen att ta upp kampen med Blocket är inget litet projekt. I våras hade den Schibsted-ägda radannonssajten över 5 miljoner unika besökare i månaden till sin fordonsdel.

Svenskarna är med andra ord fortfarande vana vid att vända sig till Blocket när de ska köpa bil.

För att på allvar kunna slå sig in på marknaden har Wayke därför fått en rejäl krigskassa av handlarna. Under 2017 fick bolaget ungefär 80 miljoner kronor i aktieägartillskott från sina ägare, visar bolagets färska årsredovisning.

I årsredovisningen framgår det också att resultatet för fjolåret lyser blodrött: minus 72 miljoner kronor.

“Vi har fokuset på marknadsandelar men samtidigt skapat en grundläggande intäktsbas med merparten av Sveriges bilhandlare som kunder och namnkunniga partners som verkligen förstår vad vi ska skapa. 2017 är helt i enlighet med budget med stora investeringar i produktutveckling och marknadsföring”, skriver bolagets finanschef Daniel Ahlenblad, i ett mejl till Breakit.

Att bolaget satsar hårt på marknadsföring märks. Undertecknades vardag har den senaste tiden formligen tapetserats med Wayke-annonser både på nätet, i Stockholms tunnelbana och på SJ:s tåg.

Grunden för bolagets affärsmodell är att bilhandlarna betalar för att lägga upp sina bilar på sajten. Omsättningen för de sista tre månaderna 2017 landade på blygsamma 2,7 miljoner kronor. I årsredovisningen skriver bolaget att fokuset i år ligger på att öka intäkterna.

“Det går sammanfattningsvis enligt plan. Vi fokuserar på tillväxt genom både kunder och partners, bland annat genom en rad nya tjänster och funktioner som lanseras det kommande halvåret, med nya intäktsbaser”, skriver Daniel Ahlenblad.

Vid årets slut hade bolaget bara 10 miljoner kvar i kassan men det finns mer pengar att hämta hos ägarna berättar Daniel Ahlenblad. Till en början fick bolaget ett löfte om 120 miljoner kronor från ägarna – av de har alltså drygt 70 miljoner gått åt. I år har bolaget fått mandat att plocka in ytterligare 100 miljoner kronor i kapital.

I ett första skede handlar det om att de befintliga ägarna får möjlighet att investera 25 miljoner kronor i bolaget. Exakt om och när det resterande mandatet ska utnyttjas låter Daniel Ahlenblad vara osagt.

“Med tanke på den framgång som Wayke har haft under vår korta existens så har förväntningarna skruvats upp och att det finns nu ett intresse från ägarna att skjuta till ytterligare resurser för att kunna öka takten ännu mer”, skriver han.

Därför startade bilhandlarna Wayke

Det finns flera anledningar till varför bilhandlarna vill äga sin egen plattform. Det handlar dels om att handlarna då får ta del av radannonsintäkterna – pengar som idag tillfaller Blocket. Men det handlar också om att få ett nytt skyltfönster för sina egna tilläggstjänster. 

På Blocket är det systerbolagen Lendo och Compricer som får visa upp sina låneerbjudanden som alternativ vid ett bilköp. Om handlarna får som de vill kan det istället komma att bli deras egna finansieringslösningar som föreslås automatiskt på Wayke. 

Just tilläggstjänsterna och eftermarknadshandeln är extremt viktig för handlarna. Marginalen på själva fordonen är nämligen i princip noll.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel