Nordenchefen på Wish: "Vi ska börja jobba mer med hållbarhet"

Breakit - Nordenchefen på Wish: "Vi ska börja jobba mer med hållbarhet"
Wish ska jobba mer med hållabara leveranser i framtiden, säger bolaget till Breakit. Foto: Istockphotos.com / Montage
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Wish tänker på hållbarhet – men i slutändan är det upp till var och en att ta ansvar för vad och var de handlar.
Det säger Håvard Stjernen, som är Nordenchefen på den populära shoppingappen Wish, i en exklusiv intervju.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Intresset för att shoppa billiga prylar från Kina minskade drastiskt i samband med att Postnord i mars började ta in moms på varorna, och i samband med det lade på en hanteringsavgift på 75 kronor per paket.

I dag, torsdag, börjar ett avtal mellan Postnord och Wish gälla som innebär att momsen hanteras direkt vid köpet. Det innebär att Postnords avgifter försvinner.

För Wish är Sverige en viktig marknad och bolaget hoppas att det nya avtalet ska leda till att svenskarnas stora intresse för att handla via appen får nytt liv och kommer upp i samma nivåer som tidigare, då cirka 150.000 paket skickades till Sverige från Kina varje dag.

Men i Sverige har debatten kring de så kallade Kinapaketen gått varm av fler skäl än avgifterna. Bland annat har den handlat om hur hållbart det egentligen är att flyga in 100.000-tals paket om dagen från andra sidan jorden, om prylarna som beställs uppfyller samma säkerhetskrav som svenska prylar och om arbetsvillkoren hos leverantörerna.

Håvard Stjernen, som är Nordenchefen på Wish, tar nu bladet från munnen i frågan.

“Alla får ta egen ställning till hur man ser på hållbarhet i samhället och om man väljer att handla på Wish eller att handla avokado från andra sidan jorden. Men hållbarhet är något vi tänker på eftersom det efterfrågas av kunderna. Vi har också specifika planer på att hur vi ska jobba för en mer hållbar leveranskedja”

Hur ser planerna ut?

"Just nu fokuserar vi på hur vi kan föra ihop flera olika produkter som beställts i ett och samma paket och på så sätt förbättra hållbarheten när man beställer via vår app."

Produktsäkerheten på prylar från Wish har bland annat har fått kritik från svenska Elsäkerhetsverket och Konsumentverket efter att exempelvis laserpekare som köps via Wish-appen visat sig ge ögonskador och USB-laddare uppvisat allvarliga brister i tester.  

Hur jobbar Wish med att se till att produkterna som säljs är säkra?

“Vi är en marknadsplats och jobbar mycket med feedback från marknaden. Vi har säkerhetskrav och stränga riktlinjer kring farliga produkter men det är inte alltid våra leverantörer följer dem. Så fort vi upptäcker något fel i våra system eller får besked om att det säljs produkter som inte uppfyller kraven så ser vi till att bristerna åtgärdas.”

Hur bra koll har Wish på arbetsvillkoren i fabrikerna där produkterna tillverkas?

“Eftersom vi är en marknadsplats som kopplar samman konsumenter och tillverkare är det svårt för oss att ha koll på det. Vi kan reagera på vad våra användare säger och agera därefter, men eftersom vi bara är en marknadsplats är vår kontroll begränsad.”

Läs mer om de nya avgifterna här.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel