Vill lära barn “knäcka läskoden” – får Schibsted som delägare

Schibsted Poio Edtech
Vill lära barn “knäcka läskoden” – får Schibsted som delägare

Daniel Senn, Poio. Foto: Press

Johanna Ekström

Reporter

Nu lanseras den norska läsplattformen i Sverige.

Mediehuset Schibsted köper 12,5 procent av det norska edtech-bolaget Poio för en okänd summa.

Poio grundades förra året och har som mål att inget barn i Norge ska behöva “kämpa med att knäcka läskoden”.

“Att komma över de första hindren innan man lär sig läsa är svårt. Vi vill låta barnens naturliga lekfullhet och nyfikenhet stå i centrum och guida dem till en av de viktigaste sakerna i livet; att kunna läsa", säger Daniel Senn, en av grundarna till Poio, i ett pressmeddelande.

"Med positiv feedback oavsett vilken nivå de är på skapar vi en trygg miljö för dem, och ett nytt pedagogiskt angreppssätt som föräldrarna enkelt kan ta till sig”.

De första sex månaderna efter lansering har spelet fått 25.000 familjer som användare.

Nu lanserar man även i Sverige.

“EdTech är ett spännande område av många anledningar. Dels främjar den en jämlikhet på många plan inom lärande och kunskapsutbyte och dels är det ett område som utvecklas väldigt snabbt med spännande tjänster", säger Martin Frey på Schibsted Growth och fortsätter. 

"Poio har verkligen imponerat på oss och med tanke på den feedback som kommer från både barn och föräldrar så är det uppenbart att tjänsten håller vad den lovar”.

Läs fler artiklar
LÄS MER