Sök

Konsertbiljetter i appen – ny bild avslöjar Spotifys framtidsplaner

SpotifyKonsertbiljetter

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

En ny uppdatering av Spotify avslöjar att konsertbiljetter inuti Spotify-appen kan komma att bli verklighet. Men blir det en Ticnet-dödare eller en samarbetspartner till biljettförmedlarna?

Spotify basunerade nyligen ut en nyhet om att bolaget har implementerat en ny typ av ”Om artisten”-sida i musikspelaren. Förutom lite schyssta bilder och en text om varje artist så har användarna numera möjlighet att se hur många lyssnare artisterna har varje månad. Du kan även se vilka städer din favoritartist är populärast i.

Intressanta siffror – inte minst för den som är konsertarrangör.

När jag skulle spana in den nya funktionen lyckades jag dessvärre inte få upp dessa siffror. Inte min kollega heller. Om det beror på att vi använder oss av en gammal version av Spotify, eller om det finns någon annan förklaring, får förbli ett mysterium.

När Spotify informerade om sin nya funktion skickade företaget lyckligtvis ut en bild som lät oss se hur tjänsten såg ut. Bilden ser ni nedan.

Men möjligtvis gick det lite för snabbt när Spotify skickade ut bilden. En uppmärksam reporter på Business Insider noterade nämligen en ny flik i vänsterspalten som tidigare, och än idag, inte har implementeras. Se bild nedan.

Den nya fliken ”Concerts” indikerar det många spekulerat kring tidigare: Att Spotify är på väg att ge sig in i biljettförsäljningsbranschen. Det bekräftades inte minst när bolaget för drygt två veckor sedan skickade ut riktade konserttips till användare i Storbritannien.

Utvecklingen är helt klart intressant. Med tanke på den data Spotify sitter på gällande våra lyssningsvanor skulle bolaget potentiellt kunna bli en oerhört giftig konkurrent till en biljettförsäljningsleverantör som Ticnet. Spotify vet exakt vilka artister du gillar, vilka artister vi i Sverige gillar och när på året vi lyssnar på dem.

Med andra ord: En väldigt tacksam partner för en konsertarrangör.

För Spotifys del är det även ett naturligt sätt att bredda den hittills förlusttyngda affärsmodellen. Bolaget får ytterligare en intäktskanal, utan att äventyra sin trovärdighet och varumärke. 

Huruvida den nya fliken (om den ens implementeras) innebär att Spotify kommer att bli en direkt konkurrent till jättar som Ticnet och Tickmaster återstår däremot att se. En möjlighet är att man gör som den konkurrerande musiktjänsten Tidal och samarbetar med biljettåterförsäljare snarare än stångas med dem.

Tidal samarbetar i dagsläget med världens största biljettförmedlare, Ticketmaster.

Det ska bli intressant att se vilken väg Spotify väljer att gå.

Läs mer