Sök

Wish är Sveriges favoritapp för billiga prylar – så mycket omsätter e-handlaren

WishKina-paket

Foto: Press/postnord samt TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

75 miljoner användare varje månad och över 200 miljoner olika produkter. Sånt blir det pengar av.

E-handelsplattformen Wish tog Sverige med storm förra året. Tiotusentals paket vällde in till Arlanda med klockor, drönare, kläder, leksaker – ja, allt möjligt. Huvudanledningen till att Wish blivit så populärt är att det är helt löjligt billigt. Ett par hörlurar kan kosta 5 kronor. Ofta betalar man ingen frakt på grund av ett 50 år gammalt postsystem.

E-handlaren är inte bara populär i Sverige, nu rapporterar sajten Cnet om bolagets försäljningssiffror globalt. Under förra året omsatte Wish över 1 miljard dollar – det vill säga över 8 miljarder kronor. Bolagets vd och medgrundare Peter Szulczewski berättar även för sajten att bolaget mer än dubblat sin omsättning varje år sedan starten för åtta år sedan.

“Jag tror att många underskattade oss, både investare och Silicon valley. Jag tror att folk missförstod demografin i det här landet och ställen som Europa”, säger vd:n till Cnet och refererar till att miljontals konsumenter dras till de låga priserna.

Enligt Cnet har Wish i nuläget över 75 miljoner användare i månaden och över 200 miljoner produkter på plattformen.

De senaste månaderna har logistikbolaget Postnord gått flera rundor med Wish för att få svenska konsumenter att betala moms på sina produkter. Ett tag införde Postnord en avgift på 75 kronor på alla Kina-paket. För några veckor sedan kom logistikbolaget överens med Wish om en alternativ lösning.

Läs mer