Idoc24 har 90.000 "dick picks" i databasen – nu ska de hitta könssjukdomar i Kina

Idoc24 har 90.000 "dick picks" i databasen – nu ska de hitta könssjukdomar i Kina

Alexander Börve.

Towe Boström

Reporter

”Män över 30 år har mest betalningsvilja och är även dem som är mest panikslagna", säger grundaren Alexander Börve.

Idoc24 grundades efter att Alexander Börves flickvän, som var hudläkare, tröttnat på middagsbjudningar.

”Det var alltid någon som skulle visa sina hudproblem på toan. Då fick jag idén att man skulle kunna fota och skicka in bilder istället”, berättar läkaren och forskaren Alexander Börve.

I dag hanterar Idoc24:s plattform ”First Derm” runt 3.000 patientfall i månaden. Användare laddar upp en anonym bild på sin hudåkomma, allt från potentiell hudcancer till könssjukdomar, och får sedan en diagnos av en läkare.

Grundaren beskriver tjänsten som ett ”Uber för vård” där läkare registrerat sig och väljer vilka fall de vill ta. Om problemen bedöms som allvarliga skriver läkarna ut en remiss och skickar vidare patienterna till vården.

Den största kundgruppen utgörs idag av privatpersoner från Europa och USA.

”Vi marknadsför oss mest i USA. Där finns 40 miljoner människor som saknar sjukförsäkring och de använder tjänsten om de kan få ett svar för runt 300 kronor”, säger Alexander Börve.

First Derm lanserade nyligen den kostnadsfria tjänsten "Hudappen" där patienterna möts av en AI. Det handlar om ett smart system som lär sig att känna igen och dra egna slutsatser utifrån bilder.  Den som laddar upp en bild får fem möjliga diagnoser utifrån vad AI:n bedömer som troligast och förses därefter med information om sjukdomarna.

Målet är att AI:n ska kunna ställa bättre diagnoser än läkaren –  men där är vi inte riktigt än, poängterar Alexander Börve.

”Vi marknadsför den med att den är bättre än en Googlesökning. Det enda nätverket behöver är data, sedan lär den sig själv. Om två-tre år tror jag att 80 procent av all hudsjukvård kommer att diagnosers av AI”, säger Alexander Börve.

Nu testas lösningen av ett försäkringsbolag, en chatbot och två digitala vårdcentraler. I sommar kliver First Derm in i Kina genom den enormt populära appen Wechat, där användarna kan ladda upp en bild och få ett automatiskt svar direkt.

Kina är en attraktiv marknad eftersom den digitala vården är på frammarsch, och grundaren ser potential i könssjukdomar eftersom att bilder på kön censureras i Kina,

”Nu gör vi chat-bots så att man kan ladda upp sitt könsorgan och få ett snabbt svar. Kina har inte färre könssjukdomar än oss, men de vill inte prata om det”. 

Han berättar att frågor om just könssjukdomar utgör 30 procent av alla diagnoser på First Derm. Plattformen har samlat in över 90.000 så kallade “dick pics”, bilder på penisar, i sin databas.

”Män över 30 år har mest betalningsvilja och är även dem som är mest panikslagna. Normalt går 80 procent inte vidare till betalning, men det gäller inte här. När det är problem där nere är det här en utmärkt tjänst”. 

I dag består Idoc24 av fyra medarbetare och den svenska redovisningen visar att bolaget omsatte cirka 200.000 kronor under 2016. Det ger dock ingen sann bild eftersom man även har ett amerikanskt bolag med huvudkontor i San Francisco.

”Vi omsätter sexsiffrigt i dollar men har haft röda siffror fram till årsskiftet. Nu varierar det beroende på månad, ibland gör vi vinst och ibland inte”, säger Alexander Börve.

Idoc24 har plockat in runt åtta miljoner kronor från vänner och affärsänglar men inte involverat några riskkapitalbolag.

Läs fler artiklar
LÄS MER