Sök

Kändisarna utnyttjas i annonser: Hundratusentals svenskar lurade

AnnonseringSociala medierReklam

Foto: TT / Erik Simander

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Flera svenska kändisar har utnyttjats med stulna bilder och falska citat i sociala medier – med syftet att lura svenska konsumenter på pengar.

Drygt 200.000 svenskar har de senaste tre åren lurats in i dyra abonnemang för hudvårdsprodukter. Bland annat har konsumenter som trott sig tacka ja till ett varuprov i själva verket tvingats betala tusentals kronor.

Företaget bakom bluffen använder sig dessutom av falska annonser för att locka kunderna, något som avslöjas i måndagens avsnitt av Kalla Fakta.

I annonserna på exempelvis Facebook ser det ut som att flera svenska kändisar rekommenderar produkterna – när de i själva verket inte valt att medverka i reklamen.

“Jag var förvånad, för det var ett så personligt citat. Men jag har aldrig varit involverad i ett sånt här företag”, säger Victoria Silvstedt i programmet.

“Hade jag varit det så hade jag själv gått ut i press och media, och marknadsfört det på mitt eget sociala medie, och gått via ett pressbolag om jag verkligen stått bakom. Det är sant för alla kändisar.”

Kalla Fakta har spårat affärsmännen bakom bolaget. Granskningen visar att de gömmer sig i ett europeiskt nätverk av så kallade skalföretag, bolag utan eget kapital eller någon egentlig aktivitet.

Bland kändisarna som utnyttjats i reklamerna finns Carola, Agneta Sjödin och Victoria Silvstedt och det har visat sig vara svårt för de drabbade kändisarna att få stopp på annonserna och nå personerna bakom reklamen.

“Jag hade en advokat som gjorde undersökningar och det gick inte att komma åt dem, eftersom att det är så många led”, säger Agneta Sjödin till Kalla Fakta.

Läs mer