Sök

Tuff start för för Icas e-handel – tvingas stoppa nya butiker

Ica

Per Strömberg, vd Ica. Foto: TT.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

”Vi har förståelse för att handlare och kunder som berörts är kritiska”.

För sju veckor sedan öppnade matjätten Ica en så kallad dark store i Stockholm. Planen var att man från detta nya centrala e-handelslager skulle hjälpa handlarna att packa och skicka ut matkassar och lösplock runt om i länet. Satsningen är ett led i Icas stora e-handelssatsning – men hittills har lagret dragits med stora problem.

Det är nyhetssajten Market som rapporterar om inkörningsproblemen efter att ha talat med flera Ica-handlare.

”Jag törs lova att du inte hittar någon handlare som är nöjd med plocket och logistiken. Vi är otroligt besvikna över hur det sköts och det är Ica Sveriges ledning mer än medveten om”, säger en av handlarna i artikeln och en annan tillägger:

”Kunskapsbristerna är stora på lagret och det måste ledningen göra något åt. Kunderna blir förbannade och det är vi i butiken som tvingas att ta smällarna”.

Ica centralt är medvetna om problemen och enligt Market så har nu bolaget bestämt att tillfälligt stoppa anslutningen av nya handlare till dark store-butiken.

”Vi har förståelse för att handlare och kunder som berörts är kritiska”, säger affärsområdeschefen Joakim Bohman till Market som förklarar bristerna med en stark kundtillväxt i kombination med att man missbedömt vilken typ av varor som mest efterfrågas.

”Vi har en åtgärdsplan och agerar kraftfullt. Bland annat har vi utökat kvalitetskontroller och förstärkt kundtjänst och support. Vi jobbar intensivt med att trimma arbetssätt inom plock och varutillförsel. Kompetensen har förstärkts och vi har ökat bemanningen kraftigt. Sortimentet har utökats med mer än 12 000 varor”, säger Joakim Bohman till Market.

Läs mer