Sök

Nu vill Berlin stjäla Stockholms hetaste entreprenörer inom tech

SUP46TysklandStartup Manifestet

Ninni Löwgren Tischer. Foto: Tysk-svenska handelskammaren och Visit Berlin.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Företrädare för Berlins startupscen flyttar tillfälligt in i en tom butikslokal mitt i Stockholms city på måndagen. Målet är att få fler svenska startups att komma till Tyskland.

Musikföretaget Soundcloud, matleveranstjänsterna Delivery Hero och Hello Fresh har alla något gemensamt. Alla tre bolag har minst en svensk grundare – och huvudkontor i Berlin.

Nu vill näringslivsfrämjaren Berlin Partner och turistorganisationen Visit Berlin hitta fler talanger och sätta den tyska huvudstaden på startup-Stockholms karta. Från och med idag, måndag, öppnar de en popup-butik på Mäster Samuelsgatan 2, mitt i Stockholm.

“Berlin har blivit extremt attraktivt för inte minst entreprenörer. Vi ser att det finns en trend att svenskar startar sitt första bolag där och också att väldigt många svenska företag börjar sin internationaliseringsprocess i Tyskland”, säger Ninni Löwgren Tischer, ansvarig för affärsutveckling och intåg på nya marknader på Tysk-svenska handelskammaren.

Hon och hennes kollegor representerar de två Berlin-organisationerna i Sverige och hjälper till att marknadsföra ett startup-semiunariumet som äger rum den 22 september. Då bjuds svenska startups in för att lyssna på möjligheterna att etablera sig i Berlin. Representanter från Cleantech Business Park och Tysklands ledande science and technology park, Adlerhof, kommer att finnas på plats.

“Det händer väldigt mycket i Berlin, det är en spännande miljö att växa i. Nu ska bland annat hela den gamla flygplatsen Tegel byggas om och bli ett startup-centrum. Det finns en stor dragningskraft dit, kostnadsläget är till exempel ett helt annat jämfört med Stockholm. Du har råd att testa din affärsidé där”, säger Ninni Löwgren Tischer.

Det finns flera stora skillnader i företagskultur mellan Sverige och Tyskland. Enligt Ninni Löwgren Tischer, som själv är född i Tyskland, handlar det om stora skillnader i sättet att kommunicera. Tyskar är mycket mer direkta, tuffa och hanterar information på ett annat sätt.

“Om man tänker att i Sverige bor 9,7 miljoner personer så måste alla vara ett kugghjul i systemet för att det ska kunna snurra. Men i Tyskland som består av 82 miljoner invånare är konkurrensen mycket större och från unga år läggs en värdering i om du är bra eller dålig. Det tar jag med mig när jag gör affärer, jag måste legitimera min roll, strukturerna är mycket mer hierarkiska,” säger Ninni Löwgren Tischer.

Vad betyder då den tyska satsningen för svensk del? I grunden är det ett gott betyg för Stockholms startup-scen, tycker Jessica Stark som är grundare och vd för startuphubben SUP46.

“Jag har hört rykten om fler länder som vill göra större insatser och marknadsföra sig i Stockholm. Det är en naturlig utveckling när det finns så många spännande startups här. Däremot känner jag att jag vill återkoppla till manifestet", säger hon.

Det hon syftar på är initiativet Startup Manifesto som lanserades i samband med Almedalsveckan i år. Bakom manifestet står 14 techprofiler som tillsammans kräver krafttag från politiker för att främja den svenska startup-miljön.

“Det här är ett ytterligare exempel på att det gäller att ta frågeställningarna på högsta allvar för att vi ska lyckas ha kvar startups i Sverige. Hittills är vi superglada över hur det har mottagits,” säger Jessica Stark.

Nyligen tillsattes en befattning som startupansvarig på Näringsdepartementet vilket hon givetvis tycker är bra, men det krävs mer än så.

“Om det bara blir det kommer jag vara extremt missnöjd. Vi vill se konkreta förändringar och vi kommer självklart att följa upp manifestet. Blir det här ytterligare några fina ord eller kommer det bli förändringar på riktigt? Jag förväntar mig att det blir det. Det finns i alla fall äntligen ett stort intresse och en ny förståelse,” säger Jessica Stark.

Läs mer