Sök

200 miljoner upp i rök – Universal avenues värdering rasar

NorthzoneMoor

Johan Lilja, vd och medgrundare av Universal avenue. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Hajpade säljbolaget nerdvärderas rejält.

Universal avenue var bolaget som skulle bli ett slags Uber för säljare. Tanken var att företag enkelt skulle kunna ta in frilansande säljare till sina bolag för att snabbt få tillgång till en global marknad.

Bolaget lyckades få med sig 140 miljoner kronor i finansiering från riskkapitalbolag som Moor, Northzone och Fidelity.

Men modellen flög inte riktigt och bolaget fick tänka om.

För drygt ett år sedan kunde Breakit berätta att Universal Avenue har skruvat om sin affärsmodell mot att bli en sorts digital inköpsportal för småföretag.

I november tog företaget in ny finansiering på 8,5 miljoner kronor.

Nu rapporterar Di Digital att värderingen rasade i samband med den senaste kapitalrundan. Bolaget värderades då till endast 33 miljoner kronor, jämfört med 258 miljoner kronor vid den föregående kapitalanskaffningen.

”Vi skalar just nu produktteamet med ett flertal utvecklare, design- och produktpersoner för att möjliggöra för fler utvalda partners att digitalisera småföretag via vår plattform”, säger Johan Lilja, medgrundare av Universal avenue, i en kommentar till Di Digital.

Pengarna i den nya kapitalrundan kommer från riskkapitalbolagen Moor och Eight roads.

Läs mer