The Friendly Swede täljer guld på Amazon – "Det är nyckeln"

The Friendly Swede täljer guld på Amazon – "Det är nyckeln"

Jonas Carlsson.

Towe Boström

Reporter

Omsätter stora summor på att sälja prylar genom Amazon.
"För vår del får de gärna komma hit – vi kan ju redan det här", säger vd:n Jonas Carlsson.

Det är inte längre en fråga om – utan när – den amerikanska e-handelsjätten Amazon kliver in i Sverige. Olyckskorpar har siat om e-handelsdöd och i Australien föll e-handelspriserna 16 procent när Amazon tågade in på marknaden. 

Det kan låta dystert, men vi får inte glömma att det faktiskt finns svenska bolag som lyckats tälja guld genom Amazon. 

The Friendly Swede omsatte förra året 50 miljoner kronor och gått med plus flera år i rad – enbart genom försäljning på Amazon. 

Bolaget grundades för sju år sedan av John Lundqvist, som såg potential i att sälja genom plattformen. 

”John var duktig på att identifiera de produkter som efterfrågades samt konceptet Amazon, hur man säljer och tar hand om kunderna. Det är nyckeln till den fina tillväxten och lönsamheten”, säger Jonas Carlsson, som är vd på The Friendly Swede. 

I dag säljer The Friendly Swede mot USA, Storbritannien, Japan, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien genom Amazon.

Det Uppsalabaserade företaget, som säljer allt från outdoor-prylar till pennor för surfplattor, har lagt sin tillverkning i Kina och använder tjänsten "Fulfillment by Amazon" till sin försäljning. Det innebär att Amazon sköter lagerhantering, packning, distribution till kund samt returhantering i respektive land. 

”Det är en av anledningarna till att Amazon kunnat växa så kraftigt. Om du har en bra produkt kan du skapa ett konto och börja sälja inom en vecka”, säger Jonas Carlsson.

Men smakar det så kostar det och avgifterna till Amazon utgör den största posten inom produktionskostnaden. Jonas Carlsson berättar att Amazon tar runt 15 procent av säljpriset på plattformen, därefter tillkommer kostnader för tjänsten "Fulfillment".  

Ett exempel är en prisklass som kostar runt 40 kronor. Det gäller paket som väger nio kilo eller mindre med en långsida på max 45 centimeter och kortsida på 20 centimeter. I det priser ingår lagring, paketering, frakt och returer. 

Samtidigt erbjuder plattformen tillgång till miljontals kunder för den som spelar korten rätt. Träffsäkra nyckelord på din produktsida och gott omdöme kan få din produkt att segla högt i topplistorna. 

"Reviews (omdöme) är enormt viktigt och en riktig kvalitetsstämpel. Du ska ha minst 4,5 av 5 och du måste kontakta kunderna för att be om reviews, utan reviews ingen försäljning", säger Jonas Carlsson. 

Han ser samtidigt hur konkurrensen ökat och pekar bland annat på aktörer som förfalskar recensioner för att få gott omdöme och nå ut till fler kunder, något Amazon arbetar för att motverka. 

Under 2015 omsatte The Friendly Swede över 74 miljoner kronor men har därefter tappat närmare 20 miljoner i omsättning. Vd:n menar dock att det är en för snabb expansion i kombination med att man inte jobbat hårt nog med produktutbudet som står bakom fallet, snarare än konkurrensen på Amazon. 

"Vi har medvetet dragit ned på takten och gått igenom produktutbudet. Vi har arbetat hårt för att sätta en bra plattform för framtida tillväxt", säger Jonas Carlsson. 

The Friendly Swede genomför nu en nysatsning med ett tydligare produktsortiment där man satsar på lanseringar inom den starkaste kategorin, "bags & acccessories". Samtidigt rullar bolaget ut en egen e-handel parallellt med Amazonförsäljningen. 

Det handlar kort och gott om att öka fokuset på det egna varumärket och kunderna. 

”Konkurrensen blir tuffare och kostnaderna större. Vi hamnar i priskrig med våra konkurrenter och vill därför ta nästa steg. Vi tror att framtiden ligger i att synas i fler kanaler", förklarar Jonas Carlsson. 

Han förstår att det finns en Amazon-skräck bland svenska e-handlare men menar att allt inte behöver vara svart eller vitt. Jonas Carlsson tycker att e-handlare ska se plattformen som en ny säljkanal där de kan nå ut med sina produkter och sitt varumärke.  

"Om jag hade en handelsplats som samlar andras varumärken hade jag varit mer orolig. För vår del får de gärna komma hit, vi kan ju redan det här", säger Jonas Carlsson. 

På onsdag den 14 november är Jonas Carlsson med på Breakits event Retail tech 2018 där han kommer berätta mer om vad man ska – och inte ska göra när man tar sitt varumärke till Amazon. Läs mer om eventet och boka plats här. 

Ska du sälja på Amazon? Tänk på det här

FÖRDELAR 

Var där kunderna är

Kunder vänder sig till Amazon för att de vill handla. Om du är en ny spelare kan det vara betydligt lättare att nå ut via Amazon än att starta en egen e-handel där ingen vet vem du är. Trafiken finns där, men det gäller även att de hittar dina produkter. 

Välj rätt keywords 

Kunderna kan bara köpa din produkt om de hittar den. Därför är det viktigt att välja rätt keywords, nyckelord, när du listar din produkt på Amazon. Ju fler ord som matchar med kundens sökningar desto större chans att de hittar just till dig. 

Sträva efter "Amazon Choice"

Att hamnar under märkningen "Amazon Choice" är en kvalitetstämpel som innebär att dina produkter attrahterar fler kunder. Bedömningen baseras på faktorer som din säljhistorik, reviews och konvertering (andelen besökare som köpet någonting). 

Jobba med kundbetygen/reviews

Kundernas omdöme är helt avgörande för att du ska överleva på Amazon. Ett högt kundbetyg är en kvalitetsstämpel som placerar dig högre upp i söken och signalerar att du är trovärdig. Sträva efter att kontakta kunder som du tror kommer ge dig ett gott betyg. Om du inte har goda reviews vill ingen köpa din produkt. 

Satsa på din kundsupport... 

Det är viktigt att ha en kundsupport även om du säljer genom Amazon. Det måste själv säkerhetsställa att du tar hand om kunder som köper, Amazon gör det inte för dig. 

... och unika produkter 

Konkurrensen har ökat, framförallt från Kina som pressar priserna. Satsa på unika produkter. 

Men det kostar att använda tjänsten

Amazon tar en viss procent av de produkter som du säljer genom plattformen. Om du vill lägga till tjänster som exempelvis "Fullfilment by Amazon" kostar det extra. 

Konkurrensen är hård

Amazon har växt snabbt, liksom konkurrensen. Kampen om kundernas köpkraft och recensioner är hård. 

Kunderna är Amazons... 

I slutändan är kunderna Amazons, och e-handelsjätten sätter reglerna. Du har exempelvis rätt att kontakta kunderna för att be om betyg, men får inte erbjuda dem merförsäljning.  

...Liksom plattformen 

Om du bryter mot Amazons regler kan du när som helst bli avstängd. Du kan även bli avstängd om ditt kundbetyg ligger för lågt. 

Läs fler artiklar
LÄS MER