Sök

Tv-kockarnas krogar tar hjälp av ny app för att fylla tomma bord

Last GrabTripAdvisorRestaurangapp

Melker Andersson är en av de som använder Last Grab till sina restauranger.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Avbokade bord innebär tunga intäktsbortfall för krögare runt om i landet. Det vill den nya appen Last Grab råda bot på. Nu sluter Stureplans-krogarna upp bakom bolaget.

Tanken med tjänsten är att i realtid visa för användarna vilka restauranger som har lediga bord. De restauranger som ansluter till tjänsten visas upp i en feed med olika erbjudande från de olika restaurangerna som är tillgängliga för besök.

Nu har ett antal namnkunniga krogar slutit upp bakom appen. Restauranger som F12 Gruppen, där tv-kocken Melker Andersson är delägare, Bockholmengruppen samt tv-kocken Niklas Ekstedts restaurang använder sig numera av appen för att slippa de missade intäkterna.

“Det är väldigt många som spontant bestämmer sig för att gå ut och äta och inte bokar bord innan. Det är inte särskilt mycket restaurangerna kan göra aktivt för att fånga upp de kunderna och det är där vi kommer in”, säger appens medgrundare och vd Jonas Gustavsson.

Idén uppstod när Jonas Gustavsson såg hur mycket intäkter krögarna förlorar på bord som inte är bokade eller som avbokas i sista sekunden. Han gick sedan ihop med medgrundaren Stefan Stjepanovic och skapade Last Grab.

Det är dock redan hård konkurrans bland restaurangappar med internationella aktörer som Book a table, the Fork och TripAdvisor som några av de största apparna.

“Det som är viktigt för oss är att få fram att vi skiljer oss från de här apparna.Vi fokuserar enbart på de borden som faktiskt är lediga i stunden och inte restauranger i allmänhet”, säger Jonas Gustavsson.

Än så länge finansieras bolaget av en privat investerare och grundarna vill inte avslöja beloppets storlek.

“Jag kan säga så här att det var en betydande investering som var viktigt för att vi skulle kunna ta fram appen. Nu gäller det för oss att bygga en användarbas. Nu när vi har tagit fram produkten kan det bli aktuellt med en ny investeringsrunda i närtid”, säger Jonas Gustavsson.

Eventuellt nytt kapital kommer de att använda primärt på att utöka personalstyrkan. I dagsläget tjänar de inga pengar på tjänsten eftersom den är gratis för både restauranger och gäster.

“Det viktigaste för oss nu är att bygga upp användarbasen och få med fler restauranger. Sedan vill vi expandera till hela Sverige(tjänsten är för närvarande bara tillgänglig i Stockholm) och på sikt även internationella marknader”, säger Jonas Gustavsson.

Inga krögare är delägare i appen.

Läs mer