Sök

Tiptapp gynnas av vackert väder – har dubblat användarna i Stockholm

TiptappDelningsekonomi

Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Vackert väder och aggressiv marknadsföring har fått användarna att rusa till appen Tiptapp.

Grundidén med Tiptapp är att göra det lättare för folk att bli av med saker. Det kan handla om alltifrån återvinning och trädgårdsavfall till gamla möbler som ska köras till skroten. 

Den som vill ha hjälp lägger ut en annons i appen och berättar vad den kan tänka sig att betala för tjänsten. Sedan kan frilansare som känner sig manade åta sig uppdraget.

Under våren har bolaget satsat hårt på marknadsföring, bland annat i Stockholms tunnelbana. Det, i kombination med fint väder, har lett till en rejäl ökning av Tiptappanvändare.

“Användarna i Stockholm har fördubblats och vår omsättning har tredubblats sedan början av året”, säger bolagets vd Tim Bjelkstam till Breakit, utan att avslöja några exakta siffror.

Ser ni någon koppling mellan användarnas aktivitet och det varma vädret?

“Ja, absolut. När våren kommer börjar folk arbeta i sina trädgårdar och då ökar både antalet användare och priset per snittorder. Folk har också större benägenhet att rensa hemma när det blir varmare ute”.

Tiptapps årsredovisning för 2017 är inte offentlig än och 2016, som var året när appen lanserades, omsatte bolaget blygsamma 32.000 kronor.

Sedan dess har dock en hel del hänt. Bland annat har Tiptapp tagit in nästan 35 miljoner kronor i riskkapital och backas bland annat av investerarprofiler som Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Pierre Siri, nybliven ägare av Hemnet.

För cirka ett år sedan, då Tiptapp tog in 20 miljoner kronor i riskkapital, värderades bolaget till 80 miljoner kronor innan investeringen. I februari i år gjorde bolaget ytterligare en mindre nyemission, och då värderades bolaget enligt Breakits beräkningar till nästan det dubbla: cirka 155 miljoner kronor innan investeringen.

Tiptapps planer för resten av året är att ta in ytterligare 50 till 100 miljoner i riskkapital och att lansera tjänsten i London. Bolaget vill också gå från 14 till minst 20 anställda innan året är slut.

“Vi tittar även på att lansera i andra europeiska städer och även utanför Europa”, säger Tim Bjelkstam.

Tiptapp finns idag i hela Sverige men har flest användare i Stockholm.

Under det senaste året har bolaget lagt till två nya användningsområden i appen: möjligheten att skänka saker till välgörenhet och hjälp med att flytta saker från ett ställe till ett annat.

Läs mer