TV4 erövrar digital mark – köper in sig i svenska Liveguide

Breakit - TV4 erövrar digital mark – köper in sig i svenska Liveguide
Liveguides team och Carola Lundell. Foto: TV4-Gruppen
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

TV4-gruppen fortsätter att rusta sig inför det förändrade medielandskapet. Nu investerar mediekoncernern 1 miljon kronor i det svenska startupbolaget Liveguide.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Liveguide lanserades för cirka ett år sedan av fyra tidigare Hyper Island-studenter och är ungefär vad det låter som. Tjänsten låter användarna upptäcka och hålla sig uppdaterade bland miljontals direktsändningar på nätet, från hela världen.

Appen samlar ihop och presenterar en personlig guide med direktsända kanaler utifrån tittarens egna intressen, och påminner när favoritkanalerna börjar sända.

Nu köper TV4-gruppen in sig i bolaget, som ett led i sin digitala strategi.

“Det här är en del av vår affärsutvecklingsstrategi som går ut på att stärka eller komplettera vår position inom rörlig bild. Liveguide är en tjänst inom den framväxande content discovery-genren som handlar om hur användarna ska hitta det de vill se i det stora utbudet av rörligt material. Det är spännande att de utgått från liveinnehåll,” säger Carola Lundell, affärsutvecklingschef för TV4-Gruppen.

TV4 investerar nu 1 miljon kronor i Liveguide, mot en minoritetsandel av bolaget.

“Tanken är inte att det är en verksamhet som vi ska införliva i vår egen så därför ser vi ingen anledning att äga majoriteten av bolaget. Däremot vill vi följa utvecklingen inom det här området på nära håll,” säger Carola Lundell.

Liveguide täcker bland annat in det som direktsänds via Ustream, Twitch, YouTube, Hitbox, Viagame, Bambuser, och Azubu. Tjänsten finns i dagsläget tillgänglig för Iphone och Ipad.

"I dag är det främst gaming som man följer live på nätet, men jag är övertygad om att det beteendet kommer översättas till andra genrer inom en snart framtid. TV4-Gruppen kommer in med en bakgrund inom media som kompletterar vårt team på ett mycket bra sätt och blir en viktig partner att ha med oss vidare framåt,” säger Gustav Salomonsson, medgrundare av Liveguide.

Medielandskapet förändras och farten är snabb. Då är det inte en helt vild gissning att TV-Gruppen kommer att göra fler investeringar framöver.

“Ja, det är möjligt, men det är inget självändamål för oss att investera i bolag. Det måste ligga i linje för vad TV4 vill växa inom. När vi ser att det rör sig mycket på marknaden och vi bedömer att vi bör ta en position får vi avgöra om vi ska dra igång något själva eller hitta en aktör som redan är inne i området,” säger Carola Lundell.

Läs fler artiklar
LÄS MER