Sök

E-handeln svettas i värmen – 10-15 procent sämre än väntat

PricerunnerPartykungene-handel

E-handlarna har det tufft i värmen. Foto: Istockphoto

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Maj har bjudit på rekordvärme i stora delar av landet. Men alla njuter inte av solen. E-handlarna tappar när kunderna vill vara ute och njuta.

Samtidigt som svenskarna i allmänhet jublar över det soliga vädret finns det en yrkeskategori som deppar – e-handlarna. När solen skiner minskar både vår skärmtid och shoppinglust. Det ger just nu tydligt genomslag i försäljningssiffrorna för de svenska e-handlarna.

“Egentligen tycker jag det är löjligt att skylla på vädret men det är klart att det påverkar mycket. Vi ser att volymerna är ned 10 till 15 procent jämfört med förväntat,” säger Nicklas Storåkers.

Han är vd för prisjämförelsesajten Pricerunner och har i den positionen god insyn i försäljningsutvecklingen för den svenska e-handelsindustrin.

“I början av maj såldes massa robotgräsklippare men sedan blev det för torrt och nu är det spabad, hårborttagarapparater och solkräm som är storsäljare,” säger Nicklas Storåkers och fortsätter:

“Alla andra är väl mer eller mindre förlorare. En månads värmebölja påverkar hela handeln, det är inget snack om den saken.”

Breakit har pratat med två stora svenska e-handlare som båda ser en tydlig koppling mellan väder och försäljning.

“Första veckan med fint väder var en riktig katastrof för oss med sämre siffror än i fjol,” säger Joel Svensson som är vd för Partykungen, som bland annat säljer festtillbehör, och tillägger:

“Första veckan med fint väder varje år brukar vara tuff. Många som vill passa på att vara ute i det fina vädret och då sitter man i regel varken framför en datorn eller shoppar i mobilen”.

Joel Svensson uppger däremot att folk sedan verkar ha vant sig vid värmen och att maj ändå ser ut att bli en bra månad för bolaget. Detta bland annat eftersom Partykungen har högsäsong i samband med alla studentfiranden och eftersom de säljer flera produkter som kan vara användbara i värmen till exempel poolmadrasser, strandhanddukar och grillartiklar.

Även prylsajten Coolstuffs vd Christian Omander märker att försäljningen påverkas av vädret.

“Varmt väder gör att folk handlar mindre, vissa dagar kan det absolut handla om ett tapp på 10-15 procent. Vi upplever att vi påverkas av det men det är en faktor av många,” säger han till Breakit. 

Hoppas ni på dåligt väder resten av sommaren nu?

“Nej, vi fokuserar på saker vi kan påverka och egentligen är det mest de första dagarna som folk gör annat än att handla. Vi säljer dessutom mycket utomhusprodukter.”

Läs mer