Sök

Restaurangjätten Avenyfamiljen pumpar in miljoner i middagsapp

AirDineAirbnbAvenyfamiljen

De två grundarna Jonas Järvmarker och Tobias Hamberg.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Göteborgs största restauranggrupp Avenyfamiljen ger sig in i startupvärlden och satsar miljonbelopp på ett Airbnb för middagsbjudningar.

Restauranggruppen Avenyfamiljen, som i koncernen omsatte 115 miljoner kronor 2014, börjar nu betatesta sin nya app AirDine. 200 personer i Göteborg ska prova på tjänsten. 

“Om det blir för stort sug kanske vi släpper till fler värdar. Vi tror det är viktigt att det finns ett hyggligt utbud”, säger bolagets vd och medgrundare Jonas Järvmarker.

Avenyfamiljen AB äger en rad restuaranger i Göteborg och AirDine är koncernens senaste dotterbolag. Appgrundarna Jonas Järvmarker och Tobias Hamberg har även centrala roller i koncernen och har lång erfarenhet av att driva restauranger och klubbar. Själva appen, som lanseras fullt ut först i början på 2016, har dock byggts av externa konsulter.

Appen fungerar så här: de som har registrerat sig som middagsvärdar lägger upp en annons med information om vad de tänker laga, priset för att komma dit samt tid och plats. Sedan kan andra appanvändare ansöka om att få komma dit på middag.

Precis som andra delningsekonomitjänster tror Jonas Järvmarker att det är viktigt att snabbt bygga upp en stor användarbas. Någon kritisk nivå som måste uppnås finns inte.

“Någon konkret siffra kan jag inte ta ur luften men att vi måste nå många är helt klart. Jag tror att vi har en stor fördel av att vi har så pass lång erfarenhet och är ganska duktiga på PR-biten. Sedan blir såklart en jätteviktig del att folk tipsar sina kompisar om appen.”

Middagsbjudningsappen finansieras helt och hållet av restauranggruppen som pumpar in miljonbelopp under de närmaste månaderna.

“I år räknar vi med att investera 2,5 miljoner och nästa år blir det sannolikt ytterligare fem miljoner”, säger Jonas Järvmarker.

Han utesluter dock inte att det kan bli aktuellt att ta in pengar utifrån för en större global satsning om appen tar fart. I nuläget satsar dock bolaget på ett antal strategiska städer även om appen kommer att vara tillgänglig överallt.

“Nu satsar vi på städer som folk reser mycket till som Paris, Berlin och Köpenhamn. Vill man rulla ut det ännu snabbare på fler ställen måste vi ha in externt kapital men det närmaste året kommer vi att bygga upp företaget med egna medel”, säger Jonas Järvmarker.

Läs mer