Enligt undersökningen, som omfattar Sverige, Norge, Danmark och Finland, har e-handlandet ökat med 23 procent från samma period förra året. Sverige hamnar strax därunder, med en tillväxt på 21 procent. Störst tillväxt är det i Finland och norrmännen är de flitigaste e-handlarna.
Positivt för de nordiska e-handelsbolagen är att majoriteten av köpen sker från lokala sajter och alltså inte lika mycket från internationella sidor som Ebay eller Alibaba.
I ett tidigt avsnitt av Breakits podcast diskuterades “appokalypsen”, alltså vikten av att ha en egen app, och hur svårt e-handlare hade det med konvertering i mobilen. Nu verkar det dock som att det kan ha lossnat lite för dem. Andelen e-handlare som gör sina köp i mobilen har ökat från nio procent till 16 procent. Även betalningssystemet Dibs rapport visar en ökad handel via mobila plattformar, vilket vi rapporterade om i går.
Undersökningen har gjorts av TNS Sifo på uppdrag av Postnord med ungefär 5.000 respondenter totalt i de fyra länderna.