Sök

Let’s deal lägger ned kontoret i Finland – sju anställda får sluta

Schibsted GrowthLet's deal

Fredrik Dobber, vd på Let's deal. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

"Vi har gjort ett val där vi ändrat vår inriktning", säger Fredrik Dobber, vd på Let’s deal.

Resor, restaurangbesök, drönare och vinglas. Det är några av sakerna man kan få rabatter på via Let's deal. Bolaget har länge varit en av de klarast lysande stjärnorna på Göteborgs techhimmel – men nu verkar det som att utvecklingen har vänt.

Vid början på 2016 lanserade bolaget sin tjänst i Finland. Eftersom huvudkonkurrenten Groupon flytt med svansen mellan benen året innan såg allt ut att vara bäddat för succé.

Nu kan Breakit avslöja att bolaget drar tillbaka Finlandssatsningen. Samtliga sju anställda i Finland har fått lämna bolaget och all lokal verksamhet har lagts ned. Kvar är bara "shoppingdelen" – det vill säga drönarna och andra prylar utan lokal koppling – som rattas från Sverige.

“Vi ser en möjlighet att hantera Finland på distans och i det här läget tycker vi att det är ett bra sätt att göra det på”, säger Fredrik Dobber, vd på Let’s deal.

Let’s deals grundidé från början var att framför allt erbjuda lokala rabatter på saker som skönhetssalonger och caféer. Fredrik Dobber medger att man med omläggningen i Finland tar ett steg bort från den normala kärnan av sin affär.

Kommer ni vara kvar i Finland i överskådlig framtid?

“Ja, som det ser ut nu kommer vi göra det. Men vi utvärderar alla våra satsningar kontinuerligt.”

Har inte verksamheten presterat tillfredsställande hittills?

"Vi har gjort ett val där vi ändrat vår inriktning på hur vi jobbar med Finland och fortsätter köra. Det är för att vi tror att den här modellen är bättre än den förra", säger Fredrik Dobber.

Som tidigare nämnt var bolaget i början en riktigt tillväxtraket. Från starten 2009 till 2014 gick bolaget från 0 till 130 miljoner kronor i omsättning med en vinstmarginal på 30 procent. Året efter köpte Schibsted ut grundarna Alexander Hars och Lars Karlsson och tog över hela ägandet.

Då började maskineriet plötsligt hacka. 2016 hade omsättningstillväxten stannat av nästan helt och halva vinsten var puts väck.

Enligt källor till Breakit med insyn i bolagets ekonomi har försäljningen den senaste tiden till och med backat något.

Fredrik Dobber vill inte kommentera siffror som ännu inte offentliggjorts i bolagets redovisning. En del av förklaringen till den minskade vinsten som redan redovisats är att bolaget satsat stort på att bygga ett helt nytt affärssystem som väntas implementeras senare i år, samt investeringar i Finlandssatsningen.

“Efter åtta år på marknaden är Let's deal fortfarande en raket i mina ögon. Vi har jobbat hårt för att lägga grunden för nästa tillväxtfas. Affären är fortfarande välmående och jämför man resultat med konkurrenterna skulle jag säga att vi fortfarande har en lönsamhet som är få förunnat i den här branschen”, säger Fredrik Dobber.

Samtidigt lyfter han upp bolagets nya produktsegment livsmedel som en viktig och växande faktor för den framtida tillväxten.

“Det (livsmedelssegmentet reds. anm.) har fallit extremt väl ut både för konsumenter och säljare. Till exempel sålde vi 10.000 Ben & Jerrys-glassar på tre dygn”, säger han.

Läs mer