Taxikurir tog fajten med Uber – nu ska svenska miljardbolaget säljas

Cabonline

Foto: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Taxijätten Cabonline – som bland annat äger Taxikurir – letar nya ägare.

För knappt tre år sedan berättade vi om svenska Cabonlines storslagna planer på att ta upp kampen med jätten Uber. Uppbackade av riskkapitalfirman HIG Capital anställde Cabonline mängder av utvecklare för att skapa en plattform som taxiföretag världen över skulle kunna använda sig av.

“Vi vill ge taxibolagen verktygen att möta konkurrensen från Uber och andra utmanare”, berättade Anders Karlsson som då drev satsningen.

Bakom Cabonline står några av Sveriges största taxiföretag (bland andra Taxikurir, Topcab och Taxi Skåne) och totalt omsätter koncernen 5,7 miljarder kronor. När Thomas Ekman 2017 tog över som vd deklarerade han att techdelen av företaget skulle omsätta “ett antal miljarder” på några års sikt.

“Marknaden i Sverige ligger långt före övriga Europa tack vare att vi avreglerades redan 1990 vilket var först i världen. Nu driver digitaliseringen på efterfrågan från kunderna på en avreglering och vi ser att det sker på marknad efter marknad”, sade Thomas Ekman i en intervju med Breakit.

Nu har Thomas Ekman gått vidare till vd-jobbet på börsnoterade Dustin och samtidigt är Cabonline på väg att få nya ägare. Enligt Breakits källor har investmentbankerna Carnegie och Credit Suisse anlitas som rådgivare och en rad potentiella köpare kontaktats.

“Bolaget kommenterar inte rykten och spekulationer om ägarfrågor. Vi fokuserar på att bygga världens bästa taxibolag”, skriver Cabonlines styrelseordförande Jon Risfelt i en kommentar till detta.

Exakt hur stor del Cabonlines techdel står för idag är okänt men klart är att bolagets totala omsättning växt rejält de senaste åren. 2015 låg försäljningen på 3,8 miljarder kronor och 2017 hade omsättningen växt med närmare 40 procent till 5,7 miljarder kronor. En viktig förklaring till tillväxten är dock att Cabonline köpt upp flera konkurrenter.

När Cabonline nu bjuds ut till hugade köpare så marknadsförs bolaget mer som ett techbolag än som ett företag som jobbar med taxi-transporter.

“Det är ett sätt att få upp värderingen men jag är tveksam till om det kommer att lyckas”, säger en av Breakits källor som uppger att försöken att sälja bolaget pågått en längre tid vilket indikerar att säljprocessen går trögt.

Enligt Cabonlines senaste årsredovisning så gjorde bolaget ett rörelseresultat före avskrivningar (ebitda) på 250 miljoner kronor i fjol. Utan insyn i hur Cabonlines techdel utvecklas är det svårt att med säkerhet sätta en prislapp på bolaget men bedömare som Breakit talar med uppskattar att säljarna vill ha runt 2 miljarder kronor för att en affär ska kunna komma till stånd.

Läs mer