Sök

Klarnas betalsystem ligger nere

Klarna

Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare av Klarna. Foto: Adam Wrafter/Svd/TT samt skärmdump från Klarnas app.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Klarna har haft problem sedan helgen med sin digitala konsumenttjänst.

Betaltjänsten Klarna har satsat stort på sitt varumärke och slagordet "Smoooth payments" de senaste åren. Men just den här dagen verkar betalningarna inte vara lika smidiga som vanligt.

"Just nu går det inte går att logga in på vår kundportal och vi jobbar på att hitta en lösning så snart som möjligt", skriver bolaget i ett meddelande på sin sajt.

Kortfattat innebär det alltså att konsumenter som använt sig av fakturaköp med Klarna när de handlat inte kommer åt fakturorna i den digitala tjänsten, något Dagens industri var först med att uppmärksamma. Istället hänvisas användarna till fakturauppgifter som skickats via mejl.

Även bolagets konsumentapp ligger nere.

De tekniska problemen kommer i ett läge där Klarna just nu jobbar på en rad uppdateringar till sitt konsument-erjudande. Bolaget har precis lanserat sitt nya betalkort och jobbar dessutom på att lansera lösningar för att kunder ska kunna följa sina e-handelspaket direkt i appen och att Klarna ska kunna hanterar returåterbetalningar, istället för att varje individuell handlare måste ersätta kunderna för returnerade paket.

Vad som orsakat felet är än så länge okänt.

 

Läs mer