Sök

Succé för Fyndiqs Wish-utmanare: "Jag är väldigt stolt"

FyndiqE-handelspaket från Kina

Fyndiqs vd Dinesh Nayar.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

E-handelsbolaget Fyndiqs så kallade Wish-utmanare har laddats ner av 300.000 personer på bara 10 veckor, meddelar bolagets vd och grundare Dinesh Nayar.

Prylsajten Fyndiq lanserade för några månader sedan en ny app som likt Wish säljer billiga prylar direkt från återförsäljare i Kina. Appen kom ungefär samtidigt som Postnords nya system för att hantera moms på saker som beställs från länder utanför EU. Det blev i samband med det också känt att Postnord skulle ta ut en avgift på 75 kronor per paket för hanteringen.

Fyndiqs vd Dinesh Nayar har varit mycket kritisk till avgifterna.

”Vi tror inte att konsumenter kommer att sluta handla från Kina. Den handelsvägen är här för att stanna. Kunden ska såklart betala moms och lagstadgade avgifter men man måste hitta moderna sätt för att lösa detta”, sade han till Breakit då.

Men Fyndiq hittade ett sätt att komma runt avgifterna och momsen, och har sedan Postnord införde sitt nya system låtit sina återförsäljare skeppa varorna via andra EU-länder. Tjänsten har marknadsförts flitigt, bland annat i Stockholms tunnelbana, och med formuleringar som: “Helt utan avgifter från Postnord” och “Better than I wished for.”

Och konceptet verkar vara lyckat. 10 veckor efter lansering hade appen laddats ner av 300.000 personer och enligt Dinesh Nayar börjar det nu närma sig 400.000 nedladdningar.

Fyndiq uppger vidare att man nu har runt 20.000 dagliga användare och att man skickar 3000 paket om dagen.

Det kan jämföras med cirka 15.000 paket om dagen, som enligt Postnord just nu kommer till Arlanda från länder utanför EU.

Den siffran låg innan avgifterna infördes på cirka 150.000 paket. 

“Att lansera en ny produkt och varumärke är alltid svårt och man vet aldrig vad man kan förvänta sig. Våra mål för appen är höga och vi börjar precis bli varma i kläderna men jag är väldigt stolt över det lagarbete vi genomfört hittills”, säger Dinesh Nayar i ett pressmeddelande.

Enligt Fyndiq har lanseringen av den nya appen inte påverkar bolagets ursprungliga sajt, som säljer prylar via svenska handlare, negativt.

Breakit avslöjade förra veckan att Postnord kommit överens med Wish om ett nytt sätt att ta in momsen på prylar som beställs därifrån. Det innebär att momsen betalas direkt vid köpet och att Postnords avgifter blir överflödiga.

Fyndiq sa till Breakit förra veckan att de planerar att införa samma system vilket innebär att kunderna framöver kommer att behöva betala moms på saker de beställer från Fyndiqs nya app. En mindre avgift skulle också kunna tillkomma. Men Dinesh Nayar tror inte att kunderna har något problem med det.

“En hårsnodd som har kostat tio kronor kommer att kosta 12,50 när momsen på 25 procent tillkommer men vi upplever att kunderna vill betala moms och för oss är det självklart att den ska betalas. Det har varit vår ambition hela tiden,” sa han till Breakit då.

Läs mer