Sök

Emanuel Karlsten: Självklart vill Telia köpa TV4! Titta bara på USA

BonnierTV4-Gruppen

Emanuel Karlsten, krönikör på Breakit. Foto: Martin Ridne/TT

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Telia ryktas köpa Bonnier Broadcasting. Det skulle i så fall vara logiskt. Inte bara för att det är ett eko från den amerikanska jätte-affären för ett och ett halvt år sedan, när AT&T köpte Time Warner. Utan också för att det är både smart - och nödvändigt.

Det är att återskapa kabel-tv – på internet.

Den här krönikan publicerades ursprungligen 25 maj 2018. Vi har återpublicerat krönikan med anledning av att Telia/TV4-affären blivit verklighet.

Bakgrunden till affären – du kan läsa mer om den här – är två stora branschers parallella kräftgång:

Traditionella mediers viktigaste affär har historiskt handlat om att man är den dominerande distributören av information - som andra vill prenumerera på eller företag annonsera i. Men med internets intåg har det monopolet brutits, medieföretagen är nu bara en av många leverantörer hos distributören “internet”. Det gör deras erbjudandet otydligt. Och framför allt innebär det att de verkar på andras villkor.

De enda som inte har samma beroende av internet är telekombranschen - de tillhandahåller ju dess tillgång. Men där har problemet istället varit att internet svalt deras övriga, viktiga erbjudanden. Telefonsamtal och all media har blivit digitala och går allt mer över nätet, både i hemmen och i mobilen. Kvar står man med olika erbjudanden på access till internet, med liten möjlighet att sticka ut.

Man försöker med pris och unika accesser (gratis musik och gratis sociala medier), men har i övrigt lite svängrum.

Men innehåll? Det kan man konkurrera med.

Det var därför USA:s största operatör AT&T köpte Time Warner (HBO, CNN, Warner bros). Och det är rimligtvis därför Telia nu vill köpa Bonnier broadcasting (TV4, Cmore, finska MTV).

Köpet är nästan en identisk översättning till den svenska marknaden och därför är det rimligt att tro att även nästa steg kommer kopieras. Då kan vi vänta att Telia erbjuder TV4:s och Cmores innehåll till en fast kostnad - och inkluderar surfen.

Det vill säga att Telia kan erbjuda några av Sveriges främsta sport-, underhållningserbjudanden på vilken skärm de vill – utan att krångla och förhandla om tusen olika licenskostnader.

Den sista och kanske mest intressanta fördelen är möjligheten att göra mycket bättre, riktade annonser. TV4:s största affär finns här och Telia sitter på en enorm mängd data om dess kunder som Telia aldrig tidigare kunnat använda, eftersom de mest bara erbjudit access. När de nu för första gången också har ett innehåll att sälja på, finns här möjlighet att erbjuda väldigt mycket smartare annonspaket - på samma sätt som till exempel Facebook kan göra.

På många sätt liknar det ett smartare kabel-tv. En smart affär där distributören erbjuder access till exklusivt innehåll som en del i ett större paket av andra kommunikations- och distributions-erbjudanden.

Affären är logisk och väntad, men inte desto mindre spännande. Plötsligt ökar operatörernas makt till att också inkludera innehåll.

Det förändrar spelplanen. Igen.

Läs mer