Sök

Stena-toppen: Så höjde vi våra priser med 300.000 kronor på fyra månader

StenaPreciselyGbg tech week

Amer Mohammed, chef för digital innovation på Stena. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Alla pratar om AI – men de här bolagen gör det på riktigt.

På torsdagen bjöd Breakit in tre Göteborgsprofiler till ett ordentligt AI-snack i samband med GBG tech week. Kvällens syfte var att skippa framtidsspaningarna och prata om vad som händer just nu. Då berättade Stenas chef för digital innovation, Amer Mohammed, bland annat att hans bolag lyckats höja sina priser med 300.000 extra på bara fyra månader efter en ny AI-satsning.

Problemet för bolaget bestod i att Stena-färjorna alltid ska vara billigare än att handla på land, men inte för mycket billigare. För att hela tiden hålla koll på priserna på land har bolaget fått leta upp priser på varje individuell produkt som säljs på båtarna och matcha priser för hand.

“Med en AI-algoritm kan vi skrapa information från nätet och med 97 procent säkerhet identifiera rätt objekt hos våra konkurrenter. Förut satte vi två praktikanter på det som fick gå igenom allt manuellt i sex veckor, en gång i halvåret. Nu kan vi uppdatera priserna varje månad. Vi har fortfarande en bit kvar med digitala prislappar och sånt men vi tror att det kommer ha en stor effekt på bolagets lönsamhet i det långa loppet”, sade Amer Mohammed från scenen på kontorshotellet Convendum i Göteborg.

På scenen deltog även Tomas Ohlson från självkörande lastbilsbolaget Einride och Nils-Erik Jansson, grundare av Precisely, som vill digitalisera juridikbranschen.

De tre gav även sina bästa tips till bolag som vill börja använda AI.

“Mitt råd är att sluta fokusera på AI som fenomen och titta på problemen istället. Om du har ett problem kan AI vara ett sätt att lösa det men det behöver inte vara det enklaste”, sade Amer Mohammed.

“En väldigt viktig resurs för oss är att vi har skickliga tekniska rådgivare. Vid ett tillfälle funderade vi på om vi behövde bygga en avancerad AI-lösning men det slutade med att vi bara behövde lägga till en fråga i en process. Det har varit otroligt värdefullt för oss att omge oss med kompetenta personer”, sade Nils-Erik Jansson.

Läs mer