Här är historien om Wish – bolaget som trollbundit 500 miljoner nätshoppare

Breakit - Här är historien om Wish – bolaget som trollbundit 500 miljoner nätshoppare
Wish VD Peter Szulczewski är en riktig doldis. Foto: Pressbild Wish
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

E-handelns Donald Trump – eller kanske Robin Hood?
Så här gick det till när Peter Szulczewski fick världen att börja handla billiga prylar på nätet – direkt från fabrikerna i Kina.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

I mars 2017 är kasinotäta Las Vegas fyllt av e-handlare från hela världen. Det är dags för branschens största årliga konferens och många har flugit till den lilla ökenstaden mitt i USA för att hämta kunskap om de senaste trenderna kring shopping på nätet.

På scenen står en man som annars är mycket svår att få tag på och som ytterst sällan ställer upp på intervjuer.

Han heter Peter Szulczewski och är vd och grundare av e-handelsplattformen Wish.

“Investerarna i Silicon Valley sa: 'Jag använder inte Wish och jag vet inte någon som skulle handla där.' Under valet 2016, hörde ni i princip samma sak: 'Jag stödjer inte Donald Trump. Jag vet ingen som skulle stödja Donald Trump. Därför är det ingen som stödjer honom'”, säger han till sina åhörare.

Liknelsen skapar rubriker i amerikanska medier.

Det brukar Wish å andra sidan göra.

Peter Szulczewski fortsätter. Han förklarar att Wish vänder sig till låginkomsttagare och att flera av investerarna han kontaktade i början därför inte förstod potentialen i dem. Detta eftersom de saknade relation till den så kallade “osynliga halvan av befolkningen”. 

“För de som har en lägre lön är inte en snabb leverans det viktigaste – utan det viktigaste är priset. Om priset är för högt blir det ju inget köp,” säger han.

***

I höstas larmade Postnord om att svenskarnas nya e-handelsvanor skapade kaos på Arlanda.

Mellan 120.000 och 150.000 paket flögs in till Sverige från utlandet – varje dag. Majoriteten av dem innehöll prylar som köpts från Kina för låga priser via framför allt e-handelsappen Wish.

Exakt hur appen fungerade var det inte många som tycktes veta, eller ens bry sig om. Alla visste däremot att produkterna var ruskigt billiga.

Wish är en plattform som kopplar ihop köpare med säljare. Ofta handlar kunden sina prylar direkt från fabriker i Kina, utan att egentligen veta någonting om leverantören av produkterna. Det starkaste köpargumentet är de låga priserna – och eftersom Wish kapat bort alla mellanhänder är de väldigt låga.

En annan faktor som gör att de saker som säljs på Wish är billiga är att post som skickas från Kina till Sverige är subventionerad, enligt en gammal överenskommelse från tiden då Kina räknades som utvecklingsland.

När det mest var privat post från Kina som skickades var det ingen som såg saken som ett problem. 

Men nu, när e-handeln växer kraftigt, har spelplanen ritats om.

***

Wish är, till mångas förvåning, inte ett kinesiskt utan ett amerikanskt bolag. Moderbolaget kallas Context Logic och grundades 2010 av två universitetskompisar från University of Waterloo: Peter Szulczewski och och Danny Zhang.

Peter Szulczewski arbetade efter sina studier som utvecklare på Google medan Danny Zhang jobbade på Yahoo med sökmotorsoptimering och marknadsföring av produkter.

Duons startup satsade till en början på att rekommendera teknikprodukter online samt hjälpte publicister med relevant Google-reklam. De utvecklade sedan Wish, som inledningsvis var en app där man kunde skapa önskelistor som kopplades till olika e-handelssajter.

De båda entreprenörerna hade en stark tro på att shopping i mobilen skulle bli framtiden och att algoritmer var bättre än återförsäljare på att nå ut till rätt kunder. Snart upptäckte de också att billiga produkter utan koppling till något speciellt varumärke verkade gå hem hos app-användarna.

Priset tycktes vara avgörande.

De bestämde sig därför för att bygga om appen till en plattform som kopplade ihop användarna med fabriker och återförsäljare i Kina.

Resten är historia.

Grundarnas visioner har hela tiden varit skyhöga. I en intervju på sajten Recode från 2015, sade Peter Szulczewski att han tror att Wish kommer att bli den andra eller tredje e-handelsplattformen i världen som spräcker "biljongränsen".

“Vi tror att Alibaba blir först och sedan är det antingen vi eller Amazon, beroende på hur snabbt eller om vi vinner in i Indien,” sade han då.

Att deras app redan har passerat miljardgränsen råder det dock ingen tvekan om. Fram till idag har bolaget tagit in sammanlagt 1,5 miljarder dollar i riskkapital, och när bolaget skulle ta in 250 miljoner dollar i riskkapital i höstas värderades det, enligt Forbes, till 8,5 miljarder dollar.

Enligt Wish själva har de cirka 500 miljoner användare i dagsläget.

Ett av skälen till att bolaget lyckats växa så kraftigt – förutom de låga priserna och miljardkapital i kassan – är bolagets stora satsningar på reklam. Bolaget bedriver mycket aktiv marknadsföring i sociala medier, och var den näst största app-annonsören på Facebook under andra kvartalet 2017 enligt analyssajten Sensor Tower

Appen var även den sjätte största annonsören på Google och fjärde största på Pinterest, enligt Forbes. 

Redan 2015 uppges Wish ha lagt hela 100 miljoner dollar – alltså cirka 880 miljoner kronor – bara på Facebook-annonser.

Wish marknadsför också sina produkter visuellt och vd:n har sagt att det är vad kunderna efterfrågar. 

“Kunder förväntar sig bilder och videor, inte långa listor med sökträffar,” sa han under ett framträdande i fjol.

***

Kaoset på Arlanda har nu minskat. Detta eftersom att Postnord skapade ett system för att hantera moms på varorna – många struntade i att betala in moms på prylarna de köpte – och i samband med det började Postnord ta ut en avgift på 75 kronor per paket. 

Efter att den infördes sjönk antalet försändelser från Kina drastiskt och de senaste månaderna har det kommit cirka 15.000 paket per dagen från Kina till Arlanda.

Något som fick konkurrenterna – bland annat svenska e-handlare – att jubla.

Även kritiker, som menar att produkterna från Wish kan vara osäkra, produceras under dåliga förhållanden och ha negativ inverkan på miljön, jublade.

Men det kan det komma att bli ändring på nu.

I dagarna har Postnord och Wish kommit överens om ett nytt sätt att se till så att svenska staten får in sin moms. Från och med nu hanteras all moms direkt i samband med köpet i Wish-appen – och avgiften på 75 kronor kommer därför att försvinna.

Hur det påverkar svenskarnas intresse för kinesiska fynd återstår att se. Wish har flaggat för att priserna kan komma att bli något högre – men sannolikt bara marginellt.

De låga priserna – och Wish – tycks vara här för att stanna.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel