Fyndiq: Vi ska implementera Postnords nya lösning

Breakit - Fyndiq: Vi ska implementera Postnords nya lösning
Foto: TT
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Det svenska e-handelsföretaget Fyndiq, som bland annat konkurrerar med Wish, ska börja använda Postnords nya momslösning. Det säger vd:n Dinesh Nayar till Breakit.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Breakit avslöjade i går att Postnord har kommit överens med den populära e-handelsplattformen Wish om ett nytt sätt att hantera moms på de prylar som beställs därifrån.

Sedan 1 mars i år är det Postnord som ser till att kunder som köpt saker från exempelvis Kina betalar in moms till staten och för den hanteringen tar de ut en avgift på 75 kronor per paket.

Men i framtiden ska momsen kunna hanteras av e-handelsplattformen direkt vid köpet och det innebär att Postnords avgift tas bort.

Postnord berättade i går de byggt en teknisk lösning för just den här hanteringen som varit klar i några veckor. De har nu en överenskommelse med Wish men för en dialog även med andra aktörer.

Fyndiqs vd Dinesh Nayar har velat få till en liknande lösning för sin plattform men har fram tills nu inte upplevt att det inte finns något intresse för det från Postnords sida. 

Fyndiq har istället löst saken genom att skeppa de varor som beställs från deras app via ett annat EU-land och kunderna har därmed betalat varken moms eller avgift på 75 kronor.

Men nu är det slut med det. Enligt Dinesh Nayar har Fyndiq haft kontakt med Postnord och fått ta del av den tekniska lösningen.

“Vi har fått tillgång till de tekniska specifikationerna och kommer att implementera den nya lösningen,” säger han till Breakit.

Vad innebär det här för era kunder?

“Det innebär att de får en trygg och bra Kinashopping och att momsen kan hanteras på ett modernt sätt.”

Blir prylarna dyrare för dem nu?

“Ja, en hårsnodd som har kostat tio kronor kommer att kosta 12,50 när momsen på 25 procent tillkommer men vi upplever att kunderna vill betala moms och för oss är det självklart att den ska betalas. Det har varit vår ambition hela tiden.”

Kommer ni att ta ut några avgifter för hanteringen?

“Det har vi inte tagit ställning till än. Vi måste se exakt hur kontraktsförslaget ser ut och få en överblick innan vi bestämmer sådant.”

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel