Sök

GDPR-bråket trappas upp – Schibsted stoppar Google-annonser

SchibstedGoogleGDPR

Sundar Pichai, Googles vd, samt Rolv Ryssdal. Foto: TT samt pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Sätter hårt mot hårt. På fredag kan pengakranen stängas av.

Breakit avslöjade nyligen att Google hotar med att stänga pengakranen för de medier som inte går med på bolagets nya annonspolicy, kopplad till dataskyddslagen GDPR.

Det gav eko i den svenska mediebranschen.

Schibsted, ägare av Aftonbladet och Svenska Dagbladet, berättade för Breakit att de inte tänkte ställa upp på Googles villkor.

"Som läget ser ut just nu så kan vi inte tillgodose de krav Google ställer”, sade Anders Nylander, försäljningsdirektör på Schibsted Sverige.

Konflikten kan sluta med att både Schibsted och Google går miste om annonsmiljoner. Inför ödesdatumet, fredagen den 25 maj då reglerna i GDPR blir svensk lag, trappas nu konflikten upp.

Resumé rapporterar att Schibsted från och med fredag kommer att ”pausa alla kampanjer köpta via Googles digitala annonssystem DoubleClick Bid Manager”. Dessutom stoppas kampanjer som mäts via DoubleClick Campaign Manager.

Detta enligt ett mejl som ska ha gått ut till mediebyråer i Sverige. Schibsted har inte kommenterat saken. Även Breakits källor bekräftar Resumés uppgifter.

Google har uppemot halva marknaden för automatsålda digitala annonser på webben i Sverige (det som brukar kallas för programmatic).

Översatt i pengar betyder det intäkter på över en miljard kronor. Konflikten handlar om vem som ska vara ansvarig för personuppgifterna som ligger till grund för målgruppssstyrda annonser, samt hur Google ska få använda data från mediernas sajter.

Läs mer