Wehype fyller kassan – vill koppla ihop annonsörer med gamers

Breakit - Wehype fyller kassan – vill koppla ihop annonsörer med gamers

Emil Smith, Robin Åström och Gustaf Smith.

Towe Boström

Reporter

Gaming-influencerplattformen Wehype fyller på kassan från namnkunniga investerare.
”Det är en köpstark publik som är intressant för annonsörer", säger medgrundaren Robin Åström.

E-sport och gaming är hetare än någonsin och genom plattformar som Twitch kan du följa dina favoriter live närhelst du vill. 

Wehype är ett bolag som bestämt sig för att rida på vågen genom att satsa på influencer marketing och koppla ihop varumärken med populära gaming-profiler. 

Wehypes medgrundare Robin Åström beskriver deras produkt som unik. 

"Vi kapar många onödiga mellanhänder och sätter annonsköparen i direktkontakt med de influencers som har den mest relevanta publiken", förklarar Robin Åström. 

Han grundade bolaget under 2016 tillsammans med vännerna Emil och Gustaf Smith efter de noterat att många av de större profilerna inom gamingvärlden inte genomförde samarbeten.

”Vi började prata med gaming-influencers som berättade att de fick dåligt betalt eller hade oseriösa avtal", berättar Robin Åström. 

De började sedan att sätta ihop samarbeten med streamers och varumärken som gav gott resultat. När grundarna plötsligt genomförde en handfull kampanjer i månaden bestämde de sig för att sluta på sina vanliga jobb för att satsa helhjärtat på Wehype under 2017. 

”Det har växt på väldigt kort tid utan att vi egentligen lagt en krona på marknadsföring", säger Robin Åström. 

Nu har bolaget stängt en mindre finansieringsrunda, sin första, som övertecknades. Bland investerarna återfinns välkända startupinvesterare som John och Martin Wattin, som driver Inbox Capital och Betsson-grundaren Pontus Lindwall.

Hur stor summa det rör sig om vill bolaget inte avslöja.

Robin Åström menar att gaming och influencers är ett spännande område, där det händer mycket, vilket lockar investerare.

”Där man ser möjligheterna för en aktör som oss att komma in på marknaden och växa. Det har funnits mycket agenturer men inte skalbara lösningar, här går vi in som en teknisk aktör”.

Pengarna ska i första hand gå till att bygga upp teamet, men även vidare expansion i resten av Europa. 

Genom hemsidan kan varumärken lägga upp kampanjer och leta efter influencers, som i sin tur kan registrera sig för att söka samarbeten.  Huvudfokus ligger mot Twitch där Wehype erbjuder samarbeten med verifierade användare som har minst 10.000 följare. 

Wehypes starkaste marknad är Norden men plattformen, med sina runt 2000 influencers, är global. Bland kunderna finns aktörer såsom ASUS, Warner Music, Hertz och SJ. 

”Det är en köpstark publik som är intressant för annonsörer", Robin Åström. 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER