Sitoo vill laga klädjättarnas trasiga affär: "Butiksdöden är en myt"

Breakit - Sitoo vill laga klädjättarnas trasiga affär: "Butiksdöden är en myt"

Jens Levin, vd för Sitoo. Foto: Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Jonas Engwall kammade hem 135 miljoner när han sålde snusbolaget Skruf.
Nu tror han sig ha hittat sin nästa stora succé.

”Jag gillar inte det där snacket om butiksdöden, det är en myt. Det som förändras är innehållet i butikerna”.

Vd:n Jens Levin formligen sprutar ur sig sin pitch när Breakits reporter besöker det hittills ganska anonyma svenska techbolaget Sitoo.

Han är van. De senaste månaderna har Jens Levin träffat stora butikskedjor på löpande band. Målet? Att övertala dem om rimligheten i att byta ut sina gamla pc-baserade kassasystem till framtidens teknik.

Ju större aktör – desto krångligare och mer riskabelt kan det vara. Samtidigt vet många detaljhandelskedjor att de måste få ihop sitt erbjudande mot kunden oavsett om köpet sker i butik, på nätet eller i ett slags mellanläge. 

”Många stora butikskedjor vill binda ihop sin e-handel med sina butiker, och där är vi en pusselbit”, säger Jens Levin.

Jonas Engwall, mest känd för att ha grundat och sålt snusutmanaren Skruf, fyller i.

”Detta är nästa Izettle, fast lönsamt. Vi skapar världens bästa kassasystem för retailkedjor”, säger han.

Sedan i mars är Jonas Engwall styrelseordförande i Sitoo. Han har också, enligt handlingar från bolagsverket nyligen investerat 5,7 miljoner kronor i bolaget via sitt bolag Knoxville. Nyemissionen värderar Sitoo till omkring 75 miljoner kronor.

Men Jonas Engwall har också shoppat aktier från existerande delägare, och har enligt egen uppgift investerat ”ett tvåsiffrigt miljonbelopp” i det ganska okända bolaget.

En storsatsning med andra ord. Så vad handlar det om?

Jens Levin, vd, Michael Meurlinger, CTO, och Jonas Engwall, styrelseordförande. Foto: Erik Wisterberg.

Sitoo utvecklade en gång i tiden ett verktyg som lät folk utan kodkunskaper bygga webbsidor. Sen kom aktörer som Wordpress och tog den marknaden.

Sedan 2015 är Sitoo i stort sett ett helt nytt bolag, med vissa likheter med Izettle – betalbolaget som häromveckan såldes för över 19 miljarder kronor till amerikanska Paypal.

Sitoo säljer nu en egenutvecklad molnbaserad kassalösning som ska lösa en del av den digitala transformation som just nu sveper genom detaljhandeln. Storbolag som H&M har uppenbara problem med att få ihop sina stora butiksnät med e-handeln.

Sitoos mobila kassasystem kopplar enkelt uttryckt ihop stora kedjors alla butiker och dess e-handel. Så långt är affärsidén ganska lik Izettles, med undantag för att Sitoo inte säljer en egen kortläsare utan fokuserar på mjukvara som förvandlar Ipads och mobiltelefoner till kassor. Kunderna kan använda traditionella kortläsare.

Men skillnaden mot Izettle handlar också om målgruppen. Där den föregående har storsatsat på de allra minsta företagen riktar Sitoo in sig på de större kedjorna. Lagerhaus tillhör en av spelarna som har köpt konceptet. Där kan kunderna själva betala sina varor på vägen ut från butikerna. 

”Tidigare fick mycket av personalens jobb ut på att ta betalt. Nu kan de jobba med service, och merförsäljning”, säger Jens Levin.

Sitoo omsatte 22,4 miljoner kronor 2017, med ett resultat på 2,1 miljoner kronor, och räknar med fördubblade intäkter i år. Nu ska bolaget expandera i Europa.

”Marknaden är gigantisk, nu gäller det att skala upp”, säger Jonas Engwall.

Enligt siffror från HP har 97 procent av världens butikskedjor gammelkassor av PC-modell. I vissa fall står det i vägen för de krav som moderna konsumenter ställer. Det största problemet är ofta att den fysiska handeln och e-handeln inte lirar med varandra.

Detta är något som nästan alla stora kedjor jobbar med just nu. Sitoos teknik ska smälta ihop kanalerna till ett realtidsuppdaterat system.

För dig som ska handla betyder det att du kan hitta en din vara på nätet, reservera den, och hämta den i butik. Du kan också köpa den direkt på nätet, eller hitta en vara i butiken och köpa den med hemleverans.

”Det som Izettle har kapitaliserat på är den lilla vågen. Men det som sker nu är att den stora vågen av digitalisering kommer, och där är vi väldigt välpositionerade”, säger Jens Levin.

Vad är den största skillnaden mellan er och Izettle?

”Vi är för butikskedjor, de är mer för småföretagare”, säger Jens Levin.

Läs fler artiklar
LÄS MER