Fyndiqs vd: "De har valt att inte inkludera oss"

FyndiqPostnordE-handelspaket från Kina

Fyndiqs vd Dinesh Nayar.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Den svenska prylsajten Fyndiqs vd Dinesh Nayar är förvånad över Postnords förhandlingar med Wish.

Breakit avslöjade tidigare i morse att Postnord har kommit överens med den populära sajten Wish – som säljer billiga prylar från Kina på nätet – om ett nytt sätt att hantera moms på försändelser från Kina. Avtalet är inte underskrivet än, men det enda som återstår är detaljer.

Det nya upplägget innebär att Postnords nuvarande hanteringsavgift på 75 kronor per paket kommer att försvinna, och eventuellt ersättas med en mindre avgift i Wish-appen.

Med andra ord: Goda nyheter för alla som gillar att beställa prylar via Wish – och dåliga nyheter för alla svenska e-handlare som konkurrerar med den amerikanska gigantens låga priser.

I dagsläget är det bara Wish som är mycket nära ett avtal, men enligt Postnords kommunikationschef Thomas Backteman kommer den nya tekniska plattformen som de har tagit fram även att erbjudas till andra aktörer som säljer produkter från Kina.

Bland annat den svenska e-handelssajten Fyndiq, som via sin app Superbilligt konkurrerar med Wish.

“Vi har inte haft förhandlingar med dem, men så vitt jag förstår det har vi har haft en dialog och berättat om vår lösning. Vi kommer att erbjuda dem samma lösning, den går att inkorporera i vilken plattform som helst”, säger han till Breakit.

Dinesh Nayar, grundare och vd på Fyndiq, har tidigare varit tydlig med att han vill få till en lösning likt den som nu är på gång, där momsen ut direkt i samband med köpet. 

I en tidigare artikel i Breakit sade han att Fyndiqs målsättning är att lösa saken med Postnord – men att de har svårt att få till en dialog.

"Att Tullverket och Postnord inte vill samtala med svenska aktörer som oss utan istället straffa den enskilde konsumenten och bygga upp murar runt Sverige, är för oss ofattbart”, konstaterade han då.

Att Postnord nu är på väg att landa ett avtal med Wish kommer som en överraskning för Dinesh Nayar. 

“Det finns ingen aktiv dialog från Postnords sida trots att vi kontinuerligt har försökt nå dem. Vi har inte fått se någon teknisk lösning eller något avtalsförslag. Vi står väldigt frågande till att de aktivt väljer att inte inkludera den enda svenska aktören i sitt arbete och kommunikation", skriver han i sms till Breakit.

Läs mer