Sök

Veoneers vd Jan Carlson om självkörande bilar: "Här tror jag att vi leder"

Veoneer

Jan Carlson. Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Jan Carlson ska ratta Veoneers satsning på självkörande bilar.
”Vi tror att vi på många sätt kanske till och med leder", säger han om konkurrensen.

Under torsdagskvällen gick den andra delen av Breakits och Carnegies seminarieserie  ”Gamechangers 2018” av stapeln.

På scen stod Autolivs vd Jan Carlson som nu blir vd för Veoneer som knoppas av från Autoliv.

Jan Carlson är den som ska leda Veonees satsningar på framtidens säkerhetslösningar och självkörande bilar.

"Det går nu mycket mer mot AI-baserade system där systemet lär sig själv och blir bättre och bättre. Man kan lära bilen att bli bättre för varje gång du kör", sa Jan Carlson.  

Det skulle bland annat kunna handla om att bilen tränas i att väja för olika typer av hinder.

Jan Carlson poängterade flera gånger vikten av att systemen verkligen fungerar.

"Det här är oerhört viktigt om vi någon gång ska få självkörande bilar i större skala. Att vi alla litar på systemen och känner oss trygga med dem", säger Jan Carlson.

Han lyfter samspelet mellan bil, människa och och infrastruktur som en av de svåraste delarna att knäcka.

"Tekniken i sig den kommer man att kunna lösa".

Waymo, Googles systerbolag, är en av de tyngre aktörerna som satsar på självkörande bilar.

”Vi har ju betydligt färre bilar såhär långt, de har kommit längre, de är en av dem som kommit längst”, konstaterade Jan Carlson.

Han poängterar samtidigt att det inte bara handlar om mil och pekar även på vikten av strukturer, tillförlitlighet och robusthet. 

Men går det att komma ikapp en storspelare som Waymo?

”Vi tror att vi på många sätt kanske till och med leder, kanske inte just i körda mil just nu för de har hållit på längre, men på andra områden tror jag att vi leder”, säger Jan Carlsson.

Han pekar på styrkan i bland annat sensorkapacitet och visionsystem.

Jan Carlson understryker att systemen inte bara ska demonstrera möjligheter – de ska fungera också. Där är det viktigt att hitta rätt kombination av hårdvara, mjukvara och en lösning som är robust.

”Att man är ett techbolag och kommer från en sida med stor kapacitet behöver inte nödvändigtvis vara det som gör att man är framgångsrik", säger Jan Carlsson.

Han vill inte uttala sig om vilken aktör som ligger längst fram i racet och menar att det finns många områden och nischer inom självkörande bilar.

”Vi ligger väldigt långt fram när det gäller systemintegration och när det gäller att bygga typer av system och jobba på breda fronter. Det är dessutom så att vi har årtionden av erfarenheten att bygga säkra system".

När kör de självkörande bilarna på gatorna här då?

”Gärna så fort som möjligt. Det handlar till syvende och sist om politikernas inställning och vad man vill göra. Förhoppningsvis inom tio år”.

Läs mer