Klarna-chefen: Vi lanserar inget kreditkort

Breakit - Klarna-chefen: Vi lanserar inget kreditkort
Sebastian Siemiatkowski, vd och medgrundare av Klarna. Foto: Ann Jonasson.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

"Det är en liten men viktig skillnad", säger Sebastian Siemiatkowski.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

På torsdag utannonserade Klarna på e-handelskonferensen SEBC, där Breakit är medarrangör, att man snart kommer lansera ett nytt kort för konsumenter.

Beskedet då, som Breakit också rapporterat om tidigare, är att det rör sig om ett kort där man har möjligheten att köpa saker på kredit.

Efter Breakits publicering av nyheten säger nu bolagets vd Sebastian Siemiatskowski att det inte rör sig om ett kreditkort i traditionell mening.

Skillnaden är att med ett kreditkort betalar man som standard på faktura varje månad. Om man väljer att inte betala av allt går restbeloppet vidare till nästa månad med en ränta. Med Klarnas planerade kort är standarden att pengar dras från ett lönekonto och att konsumenten i undantagsfall kan be om att betala på faktura eller delbetala över tid.

“Det är en liten men viktig skillnad. Jag tror att vi kommer se mindre och mindre av den klassiska sortens kreditkort. Det är mer naturligt för konsumenter att man delbetalar större inköp som en tv än att man varit på Ica och handlat mycket”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Under eventet presenterades även flera andra lösningar från Klarna, som att konsumenter kan spåra paketen de beställt på vägen till uthämtningsstället och att fintechbolaget nu direkt kan betala tillbaka pengar för returnerade varor – innan var man som konsument tvungen att vänta in återbetalning från handlaren efter att man betalt in till Klarna.

Det kan verka som att Klarna håller på att bli mer av en e-handelsplattform än ett rent fintechbolag?

“Jag förstår att man kan tro det, men vi vill inte konkurrera med våra handlare. Det vi däremot försöker göra är att kunna ge konsumenterna svaret på frågor som kan uppstå när de tittar på sin ekonomi. ‘Har jag fått den där varan än?’ eller ‘Var jag helt nöjd med det köpet eller vill jag returnera något?’”, säger Sebastian Siemiatkowski.

Läs fler artiklar
LÄS MER