Sök

E-handelsplattformen Mybazar ska hjälpa malaysiska småföretagare

Mybazare-handel

Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Han startade en e-handelsplattform som hjälper entreprenörer från den malaysiska landsbygden att bli globala näthandlare. Nu värderas bolaget till över 260 miljoner kronor.

Armin Osmancevic pluggade på Konstfack i Stockholm efter gymnasiet och satsade sen på att överföra sina kunskaper om konst till reklambranschen. Han jobbade i många år med digital marknadsföring för stora varumärken som Adidas, Pepsi, Mercedes och Swedbank. Men för ett par år sedan bytte han bana.

“Jag började närma mig 40 och kände att jag hade tröttnat på stora företag. Jag ville göra något för småföretagare,” säger han till Breakit.

Jobben inom digital kommunikation hade tagit honom till Dubai, en plats han beskriver som en snabbväxande stad där ingenting är omöjligt.

Ur viljan att hjälpa småföretagare kom en affärsidé som Armin Osmancevic liknar vid ett ”e-handelns Airbnb”. Han startade bolaget Mybazar som ska hjälpa småföretagare som vill satsa på e-handel genom att erbjuda dem en plattform med funktioner som de känner igen från Facebook, Instagram och Whatsapp. Via Mybazar kopplas de ihop med kunder och Mybazar tar sedan ut en avgift per såld vara av handlarna.

I dag vänder han sig framförallt till entreprenörer på den malaysiska landsbygden, men förutsättningarna är liknande i andra utvecklingsländer och regioner som Indonesien, Pakistan, Mellanöstern och Afrika.

“Det kan handla om någon i djungeln som flätar korgar eller en lokal fiskare vars fru lagar fångsten och säljer den som färdigpackad mat. De flesta i Malaysia har mobiltelefon med internetuppkoppling och på det här sättet kan väldigt små entreprenörer nå en stor målgrupp” förklarar han.

Men varför just Malaysia?

“Det är ett land där alla stora konkurrenter inom e-handel finns och folk är vana vid att näthandla. Det finns också en väldigt företagsvänlig kultur där samtidigt som lönekostnaderna inte är lika höga som i Dubai,” säger Armin Osmancevic som tror att det som fungerar i Malaysia med 32 miljoner invånare också fungerar i resten av Sydostasien som har 600 miljoner invånare.

I dagsläget finansieras Mybazar av privata investerare från Förenta Arabemiraten och Tyskland. I samband med den senaste investeringen ska bolaget ha värderats till över 260 miljoner kronor, enligt Armin Osmancevic själv.

Mybazar lanserade i Malaysia i juni 2017 och i oktober samma år landade de ett samarbetsavtal med den malaysiska regeringen som sponsrar medverkan och marknadsföring av småföretagare på Mybazars plattform. För Mybazar innebär det att bolaget från och med maj i år går med vinst.

Plattformen har ungefär 100.000 unika besökare i månaden och har sammanlagt cirka 35 medarbetare i Malaysia och Dubai samt Sverige där den tekniska utvecklingen sker med en svensk partner.

Läs mer