Breakit - "En hel del konkurrenter lever lite på att kopiera våra idéer”
Bolagets vd Rickard Ebersjö

"En hel del konkurrenter lever lite på att kopiera våra idéer”

Jonas de Lange
Jonas de Lange
15 sep 2015, kl 09:13

Det digitala annonsbolaget Adssets håvar in internationella storkunder i form av tyska Axel Springer och Trinity Mirror.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
15 sep 2015, kl 09:13

Doldisbolaget, som på hemmaplan redan har Bonnier och Schibsted som kunder, har fått in den tyska storpublicisten Axel Springer som kund. För ett halvår sedan inledde de även ett samarbete med den brittiska publicistgruppen Trinity Mirror.

De två koncernerna är störst på sina hemmamarknader i Tyskland och Storbrittanien och har 30 respektive 20 miljoner unika besökare bara i sina hemländer.

“När det gäller Tyskland så kommer vi in på en mediemarknad som ligger ungefär fyra år efter Norden. Papperstidningens död har inte riktigt börjat där än. Ändå har de ungefär fem gånger större räckvidd än Schibsted”, säger Adssets vd och medgrundare Rickard Ebersjö.

Adssets är ett av de ledande företagen i Europa inom det som kallas “rich media”-annonsering. Det innebär i korthet annonser som inte bara är stillbilder, utan kan även innehålla ljud, rörliga bilder eller interaktiva element.

“I Norden har vi ungefär 20 procent av “rich media”-trafiken på våra servrar. Det är över en miljard annonsvisningar i månaden”, säger Rickard Ebersjö.

Själva ser de sig som marknadsledande, dock inte baserat på marknadsandelarna.

“Vi har varit först med det mesta, särskilt när det gäller HTML5. Jag skulle säga att en hel del konkurrenter lever lite på att kopiera våra idéer”, säger Rickard Ebersjö.”

Bolaget har brutet räkenskapsår och omsatte de senaste 12 månaderna runt 30 miljoner kronor. De nästa 12 månaderna uppges omsättningen öka till över 45 miljoner kronor.

“Vi räknar med en tillväxt på mellan 50 och 75 procent”, säger Rickard Ebersjö.

Någon vinst att tala om har de dock inte gjort senaste året. Bolaget har istället i likhet med stora startups haft fullt fokus på expansion och anställt fler personer, bland annat till deras kontor i Berlin.

“Vi har även gjort större tekniska investeringar för att förbereda för vår satsning på programmatisk annonsering”, säger Rickard Ebersjö.

Programmatisk annonsering innebär i korthet att man har algoritmer som letar upp målgruppen man vill rikta annonser mot. Exakt vilken sajt man når målgruppen på blir därför mindre viktig.

"När man inte vet vilka sajter man annonserar på så försvinner fokuset helt från publicisterna. Vi har alltid som mål att göra det som är bäst för publicisterna och näst bäst för annonsörerna", säger Rickard Ebersjö.

Det är dock inte bara framgångar som väntar för Adssets. Vi har tidigare rapporterat om att Adblocker-appar blir tillgängliga på Iphones efter en uppdatering av operativsystemet. Adssets är som nämnt en av de största aktörerna i Norden. Samma länder har också flest adblockeranvändare per invånare på dator. Enligt Rickard Ebersjö är det vanligast bland 16-25 åringar. För den gruppen kan så mycket som 30 procent av annonsvisningarna försvinna. Själv är han dock mer orolig för Google än för adblockers.

“Vi har gjort lite undersökningar på adblockers och rent teoretiskt kan det slå hårt. I ett så tidigt skede om vi är i nu blir det dock tal om olika filter som det är ganska lätt att ta sig runt. Då tycker jag att det är mer problematiskt hur Google håller på att bestämma vad som är bra och dåligt innehåll”, säger han.

Han förklarar vidare att Google till exempel ska börjar blockera annonser i högerspalten på sajter. Det kan bli ett problem för publicister som till exempel New York Times som lägger länkar till fler artiklar i högerspalten.

“Sedan kan olika annonstyper påverka ens sökrankning hos Google. Helsidesannonser till exempel, som många svenska medier använder, kan göra att man hamnar längre ned på Google. Det blir konstigt när Google ska bestämma vad som är bra och dåligt istället för att läsarna får göra det”, säger han och tillägger att adblockerbolagen är ett mindre hot för att de är mindre.

“Det pratas ju om adblockfilter där man kan köpa sig ut ur filtreringen. Det är ju riktigt lågt. Det känns nästan som maffiataktik tycker jag”, säger han.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel