Inför fotbolls-VM – nu höjer C More priset på streaming rejält

C More Streaming Fotboll
Inför fotbolls-VM – nu höjer C More priset på streaming rejält

Förbundskapten Janne Andersson presenterar spelarna i VM-truppen. Foto Pontus Lundahl / TT

Erik Wisterberg

Reporter

Svenska fotbollsälskare laddar inför sommarens VM.
Då passar C More på att höja priset.

Nyligen berättade vi om att det blir dyrare för den som vill streama tv-serier som Handmaid’s Tale och Billions. Detta efter att HBO Nordic bestämt sig för att höja priset på sin streamingtjänst i Sverige.

Kanske är det starten på en trend? Nu höjer även Bonniers C More priset. Kunder som tidigare betalat 99 kronor i månaden har nyligen fått besked att priset nu blir 109 eller 139 kronor i månaden.

”Vi bedömer att det är ett mer rättvisande pris i förhållande till innehållet”, säger Johan Gustafsson, chef för företagskommunikation på Bonnier Broadcasting, till Breakit.

Han påpekar att prishöjningen är en del av en ”ompaketering för ökade valmöjligheter”, där tre tidigare paket blir till fyra. 

139 kronor i månaden ger tillgång till paketet ”C More TV4”, som förutom film och serier låter användaren se tv-kanaler från TV4, SVT och C More live i tjänsten, samt TV4:s innehåll reklamfritt.

En budgetvariant, som kostar 109 kronor i månaden, finns också kvar.

”Det är mer jämförbart med tjänster som HBO och Netflix, ett rent film- och seriepaket”, säger Johan Gustafsson.

En, för många viktig, detalj i sammanhanget är att Bonnier Broacasting (tillsammans med SVT) äger tv-rättigheterna till sommarens fotbolls VM.

För att kunna följa matcherna live via C Mores streamingtjänst är det 139-kronorsvarianten som gäller. Den som vill slippa reklam till förmån för analys och halvtidssnack får betala 199 kronor per månad. 

Enligt Johan Gustafsson hänger prishöjningen dock inte ihop med fotbollsfesten.

”Jag förstår att den frågan kommer, men det har inte något samband. Vi gör prishöjningen för att kunna fortsätta att erbjuda det bästa lokala innehållet, med våra egenproducerade draman i spetsen”.

Förra året slogs TV4:s betalda tjänst TV4 Play Premium ihop med C More. Det är ett led i den centralisering som sker mellan kassakon TV4 och C More, ett bolag pressas av hundratals miljoner kronor i förluster varje år.

”När vi integrerade TV4 Play i C More slogs två tjänster som tidigare kostade 99 kronor styck ihop till en”, säger Johan Gustafsson.

C More har satsat hårt på svenska sporträttigheter, som Allsvenskan, SHL, HockeyAllsvenskan och landslagsfotbollen.

Det fläskigaste sportpaketet prishöjdes redan 2016 och kostar fortsatt 449 kronor per månad.

”Sportpaketen är oförändrade”, säger Johan Gustafsson.

C Mores resultat för 2017 landade på en förlust på nära 300 miljoner kronor, att jämföra med 455 miljoner kronor året dessförinnan.

Läs fler artiklar
LÄS MER