Oscar properties digitala satsning ska locka tillbaka lyxkunderna

Breakit -  Oscar properties digitala satsning ska locka tillbaka lyxkunderna
Louise Grandinson, utvecklingschef Oscar properties. Foto: Oscar properties
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Lyxbostadsutvecklaren Oscar properties har haft ett skakigt år. Nu lanserar bolaget en digital satsning för att sticka ut i konkurrensen.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

I höstas tvingades det börsnoterade bostadsbolaget Oscar properties, som utvecklar premiumbostäder främst i Stockholm, att vinstvarna.

Den sviktande bostadsmarknaden gjorde att bolaget hade svårare att sälja sina bostäder - samtidigt som konkurrensen från nya, liknande aktörer, hårdnat. Första kvartalet i år gjorde bolaget en rejäl förlust, rörelseresultatet hamnade på minus 56 miljoner jämfört med en vinst på 427 miljoner samma kvartal 2017.

Nu hoppas utvecklingschefen Louise Grandinson att en ny digital satsning, som lanseras under torsdagen, i form av en app och plattform med egna produkter för de boende, ska få bolaget att sticka ut bland konkurrenterna. 

“Jag har bakgrund från mobilspelsbranschen där man analyserar data på sekundbasis. När det kommer till bostäder har man historiskt släppt kunderna så fort de har fått nycklarna och flyttat in. Framtidens boende kommer vara så mycket mer än information på en korktavla i entrén”.

“Det är två olika världar som möts: En fysisk, arkitektonisk produkt som är extremt långsiktig, vi planer våra byggprojekt tio år framåt och siar om vad kunden vill ha då. Samtidigt kommer vi ha kunder i vår plattform som förmodligen kommer bo här under hela sina liv, som vi kommer att få konstant feedback från”, säger hon.

Oscar Properties World, som projektet heter, har en rad olika tjänster för dem som flyttar in i bolagets nybyggen.

Olika bostäder kommer att ha olika typer av tjänster. Prestigeprojektet Gasklockan som byggs i Norra Djurgårdsstaden kommer till exempel ha en helt egen städtjänst för enbart den föreningen som de boende kan boka in via appen.

“Det kanske låter som en lyxprodukt, men vi kan få ner priserna gentemot andra städbolag genom att slippa logistikkostnaderna som är förknippade med att förflytta sig. Ett och samma städbolag i hela föreningen ger också ökad trygghet för de boende”, säger Louise Grandinson.

I appen kommer det också gå att beställa mat från närliggande restauranger och från de egna delibutikerna, Oscar Deli & Café, som bolaget startar i höst med inspiration från matvarukedjan Whole foods i USA.

Dessutom kommer boende kunna få leveranser direkt hem till bostaden genom avtal med budbolag. De kommer också kunna hålla koll på sin el- och vattenförbrukning via appen samt chatta med de andra i bostaden.

All information som rör själva boendet, som bokningar av gym, terrasser, grillar och andra aktiviteter kommer också skötas via appen, liksom allt som rör själva bostadsrättsföreningen. 

Har det här projektet påverkats av att det varit skakigt på marknaden?

“När jag kom in i bolaget förra våren började vi se tendenser på att marknaden gick ner, även om vi inte hade några indikationer. Men det här är ett initiativ som vi skulle ha drivit igenom oavsett.”

“Med facit i hand är jag ännu gladare att vi gjorde det. Om vi ska vara långsiktiga måste vi klara av en settning i marknaden, bolaget kan inte bygga på att priserna alltid ska öka och då måste man ha den bästa produkten för att vara mer konkurrenskraftig. Och det kommer att vara en kombination av fantastisk arkitektur och design - och den här typen av nya digitala lösningar och egenutvecklade produkter", säger Louise Grandinson.  

 

 

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel