Massive-chefen David Polfeldt ska slå rekord med Avatar

Breakit - Massive-chefen David Polfeldt ska slå rekord med Avatar
David Polfeldt. Foto: Towe Boström / TT
Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Det tog fyra år för Massive att bygga upp förtroendet som krävdes för att få göra spel på Avatar.

Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Franska Ubisoft har de senaste åren gjort stora satsningar på den Malmö-baserade spelstudion Massive Entertainment.

Sedan uppköpet från Ubisoft har studion lämnat sina hyllade men nischade strategispel bakom sig för att istället utveckla breda hits som Far Cry 3 och Tom Clancy’s The Division. Det sistnämnda blev Ubisofts mest sålda spel när det lanserades, och slog också rekordet för bästa försäljning av ett nytt varumärke under första veckan det såldes.

Nu tänker studion att följa upp sin succé – med ett av Hollywoods största varumärken.

“Vi planerar att slå rekorden två gånger, först med The Division 2 och sen med Avatar”, säger David Polfeldt, vd på Massive.

James Camerons film Avatar släpptes 2009 och har rekordet som världens mest inkomstbringande film, och en andraplats bakom Borta med vinden om man räknar in inflation.

Så hur fick Massive egentligen tag i den åtråvärda licensen för Avatar-spelet?

“Det tog fyra år att bygga upp den tilliten för den här licensen. För fyra år sedan fick jag ett erbjudande att möta James Cameron. Första mötet började rätt illa. Han höll inte på med uppföljaren just då och var inte intresserad av något spel”, säger David Polfeldt.

Nu är läget ett helt annat. James Cameron arbetar på Avatar 2 och Massive arbetar på spelet tillsammans med Ubisofts nystartade studio i Stockholm.

“Avatar är en speciellt titel för oss att arbeta på. Vi hjälps åt att skapa världen som är Pandora tillsammans med filmskaparna, så vi får också vara med och skapa Pandora tillsammans med dem”, säger David Polfeldt.

“Det var många inom Massive och Ubisoft som inte trodde på min idé när jag försökte jaga den här licensen, de ville inte göra spel på en filmlicens. Sen upptäckte de hur bra licensen faktiskt var och jag lyckades få rätt.”

Det första spelet baserat på Avatar utvecklades också av Ubisoft, men då av studion i Montreal. Spelet fick blandade recensioner men sålde ändå 2,7 miljoner exemplar. Nu är det Massives tur att prova lyckan med licensen och David Polfeldt passar på att hylla Ubisoft som förläggare när han talar på Breakits event Game Tech.

”Ubisoft är en romantisk förläggare som tror på kreativitet, skapande och familjer. De är också lite som James Cameron, för så länge som de vet att vi skapar något fantastiskt och kan leverera så håller de sig utanför.”

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel