Dice-chefen Oskar Gabrielson om utmaningarna som väntar spelbranschen

Breakit - Dice-chefen Oskar Gabrielson om utmaningarna som väntar spelbranschen
Oskar Gabrielson, vd på Dice. Foto: Towe Boström / Istockphoto.com
Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Snart kommer vi kunna spela överallt – nu gäller det för svenska spelbolag att hänga med, säger Oskar Gabrielsson, vd på Dice.

Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Spelstudion Dice är ett av de svenska spelundrens mest framgångsrika bolag, mest kända för spelen Battlefield och Mirrors Edge. Sedan 2006 är bolaget dessutom ett av spelförläggarna Electronic Arts flaggskepp med ansvar för utvecklingen av de Star Wars-baserade Battlefront-spelen.

Sedan oktober 2016 är Oskar Gabrielson, med en bakgrund från just Electronic Arts, vd och han spår stora förändringar inom spelbranschen de närmaste åren.

”Jag tror att den största förändringen kommer snart. Det är samma förändring som film och tv har gått igenom, spel kommer att demokratiseras”, säger han på Breakits event Game Tech.

“Ett exempel på tekniken som förändras är att 5g-tekniken är på frammarsch. Den går snabbare och kommer att leda till mindre fördröjningar. I en värld där vi kan strömma spel, så behöver vi inte äga en Playstation eller en telefon, vi kan spela på vilken plattform som helst – överallt och när som helst.”

Oskar Gabrielson jämför med film och tv-serier. Förr var vi tvungna att sitta snällt i soffan och titta på vad som visades. Nu kan vi titta på Netflix eller HBO överallt och på vilket sätt vi vill.

Det finns över 100 spelutvecklare i Stockholm och de senaste åren har stora spelstudios som Electronic Arts, Ubisoft och Epic etablerat en närvaro i staden. För dessa utvecklare, liksom övriga spelutvecklare i Sverige väntar nu alltså stora förändringar de kommande fyra åren enligt Oskar Gabrielsson.

”Vi måste börja lösa upp de gränser som vi byggt upp. Vi måste lära oss av varandra och vi måste förändras snabbt."

För Dice och andra utvecklare handlar det om att utveckla spel som säljer längre än några veckor och som kan finnas tillgängliga på olika spelmaskiner och tjänster.

“För oss handlar det till exempel om att vår grafikmotor Frostbite kan anpassas efter många olika plattformar. Sen måste Dice bygga spel som kan vara framgångsrika i många år framöver. Tidigare gjorde vi spel som sålde i några veckor och sedan gick vi vidare till nästa spel.”

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel