Sök

Vem vinner och vem försvinner? Tuff kamp väntar Ica-handlare på nätet

Icae-handel

Ica:s Sverige-vd Anders Svensson tror att den interna konkurrensen ökar i och med satsningarna på e-handel. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Icas storsatsning på e-handel splittrar bolagets handlare.

I slutet av april öppnade Ica sin första "dark store", alltså ett lager som bara servar nätkunder. Lagret erbjuder plockning och distribution både för matkassar och lösplock i Stockholmsområdet, och är en viktig pusselbit i Icas kamp mot digitala utmanare som Mathem och Linas Matkasse.

Men det nya lagret har haft en del inköringsproblem. Nyhetssajten Market rapporterade förra veckan om Ica-handlare som var missnöjda med den nya lösningen. 

”Jag törs lova att du inte hittar någon handlare som är nöjd med plocket och logistiken. Vi är otroligt besvikna över hur det sköts”, säger en av handlarna i artikeln.

Ica centralt uppges vara medvetna om problemen och enligt Market har bolaget nu bestämt sig för att tillfälligt stoppa anslutningen av nya handlare till dark store-butiken.

I dag utnyttjar cirka 40 handlare i Stockholm det nya lagret.

Som Ica-handlare bestämmer du själv vilka priser du vill ha på dina produkter på nätet, trots att varorna i detta fall är identiska och skickas från samma lager. Kunderna kan välja vilken specifik butik de vill handla från, oavsett var i Stockholm de bor, och priserna har visat sig skilja rejält mellan olika Ica-handlare.

Det råder med andra ord stenhård konkurrens mellan Ica-handlarna på nätet.

Breakit har nu gjort en rundringning för att kartlägga hur de olika Ica-aktörerna ser på e-handelssituationen. Vi har sammanlagt pratat med sex Ica-handlare, som driver olika typer av butiker.

“Som liten Ica-butik kan det bli svårare att nå ut på nätet. Maxibutikerna har mer pengar att lägga på marknadsföring och många kunder tänker automatiskt att det att det är billigare att handla från en Maxibutik”, säger Christoffer Birking som är butikschef på Ica Supermarket i Täby.

Han tror samtidigt att de stora butikerna, som har ett brett utbud, kommer att förlora intäkter på utebliven merförsäljning i takt med att e-handeln ökar.

“De kommer kanske ändå att få det tuffast. Jag tror att kunderna i framtiden kommer att handla stora, tunga och tråkiga saker på nätet som tvättmedel och toapapper. Då gäller det att ha något annat att erbjuda i den fysiska butiken.”

Ica supermarket i Täby erbjuder idag ingen e-handel men hör ändå till en av de mest lönsamma Ica-butikerna i hela Sverige. Enligt Christoffer Birking testade man e-handel under en period men tog bort det eftersom det i praktiken blev som att sköta två separata verksamheter.

I och med Icas nya lagerlösningar finns dock planer på att återuppta e-handeln.

På samma sätt har Ica Kvantum i Liljeholmen resonerat. De är en av de 13 butiker som just nu använder Icas så kallade darkstore.

“Vi fick inte snurr på e-handeln när vi testade för några år sedan, främst för att det uppstod flaskhalsar i butiken när personalen också skulle plocka ihop varor till e-handelskunderna, det var ineffektivt för vår personal att gå runt med plockvagnar samtidigt som butiken fylldes med kunder", säger Jesper Annell.

Han ser det nya lagret som en möjlighet att kunna erbjuda e-handel igen – men tror också att konkurrensen om kunderna kan bli hård på nätet. 

“Vi kommer att ha samma priser på nätet som i butiken och använda oss av samma annonser. Men vi satsar på billig leverans, den avgiften tror jag kan vara en öm punkt för kunderna”, säger han.

Under 2017 omsatte Ica-butikerna 1,2 miljarder på e-handel, vilket är en väldigt liten andel av Ica-butikernas totala omsättning som låg på 115 miljarder.

Men Sverige-vd:n Anders Svensson tror på en stark tillväxt de kommande åren.

“Bara det första kvartalet i år ökade vår tillväxt inom e-handel med 50 procent så tillväxten är snabb,” säger han till Breakit.

Hur ser du på risken för ökad konkurrens Ica-handlare emellan i samband med det nya lagret?

"Konkurrens mellan butikerna finns redan i dagsläget och det är klart de ökar i och med e-handeln. Vilka som blir vinnare och förlorare i samband med det får framtiden utvisa."

Ica gick nyligen även ut med att man fram till 2021 ska investera cirka 600 miljoner kronor i en helautomatiserad e-handelslösning från det brittiska nätmatsbolaget Ocado.

Totalt erbjuder cirka 240 av Icas 1300 butiker runt om i landet e-handel. 

Läs mer