Sök

Endast fyra av tio svenskar vet om att GDPR är på väg

MarknadsundersökningarGDPR

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Men de som känner till den – är redo att använda sina rättigheter.

Med bara tio dagar kvar innan alla företag och myndigheter ska vara redo att följa den nya dataskyddsförordningen, mer känd som GDPR, är det fortfarande många som inte verkar ha en aning om att lagen snart gäller.

Bara 4 av 10, eller 41 procent, av de tillfrågade i en Novus-undersökning kände till att lagen trädde i kraft inom kort.

Men nästan lika många svarade också att det kommer att utnyttja rättigheterna lagen ger att se, begränsa eller radera sina uppgifter hos olika aktörer. 39 procent svarade att det är ganska sannolikt eller mycket sannolikt att de kommer använda sig av de nya möjligheterna.

“Om man som företag inte kommit igång med sitt GDPR-arbete är det hög tid, har man inte koll på sin data kan det stå en dyrt. GDPR är till för att skydda enskildas personuppgifter men det erbjuder ju i och med det också en möjlighet för företag att se över vad för uppgifter man samlar in, och ta konsumenternas data på allvar”, säger Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer.

Men vad är vi egentligen villiga att berätta om oss själva? Enligt undersökningen är boendeort, kön och ålder det som är allra mest okontroversiellt. Runt 60 procent av de tillfrågade är villiga att dela med sig av den informationen. 

Däremot verkar vi inte alls vara pigga på att dela med oss av GPS-information – alltså var vi befinner oss. Bara 4 procent av de tillfrågade tyckte att det var okej.

Undersökningen gjordes av Novus på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges annonsörer. Totalt har 1.000 personer tillfrågats.

Vi har tidigare skrivit om att GDPR kan ge några mer eller mindre konstiga effekter.

Läs mer