Paceup räddar Funbeat – köpet klart när grundarna trodde det var kört

Breakit - Paceup räddar Funbeat – köpet klart när grundarna trodde det var kört
Mathias Ericsson och Jonathan Kimber på Paceup. Foto: Press
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Träningssajten får nya ägare.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Funbeat var snabbt ut på den digitala träningsmarknaden och lanserades redan 2005. Sajten fick en stark position, inte minst när löparvågen sköljde in över Sverige några år senare.

Idag har sajten 300.000 registrerade användare, men konkurrensen har samtidigt ökat rejält från nya träningsappar – och ekonomiskt har verksamheten gått allt sämre.

Omsättningen har gått ned med över 70 procent sedan toppåret 2014 och ligger nu på knappa 1 miljon kronor.

I början på våren hade gänget bakom Funbeat tröttnat och gick ut på sajten med meddelandet att Funbeat skulle stängas ner – om inga nya intressenter hörde av sig för att ta över verksamheten.

Det budskapet skapade febril aktivitet i tränings-Sverige och över 20 potentiella budgivare hörde av sig.

Efter en gallring återstod en handfull aktörer – men någon uppgörelse gick inte att få till stånd. För drygt en vecka sedan aviserade därför Funbeat-grundarna att slutet var nära för sajten.

Men i det läget klev Jonathan Kimber och Mathias Ericsson in som två räddande änglar. De driver träningsappen Paceup och såg stora samordningsfördelar med Funbeat.

“Vi tog en lunch med killarna på Funbeat den tredje maj och efter en hel del jobb kunde vi göra klart affären sex dagar senare”, säger Jonathan Kimber.

Därmed var Funbeat räddat vilket så klart glädjer grundaren Olle Eriksson:

“Vi är jätteglada att det nu finns en ljus framtid för Funbeat med Paceup som ny ägare. Det är en seriös ägare som kan ta Funbeat vidare”, säger han i en kommentar.

Någon köpeskilling offentliggörs inte men det handlar sannolikt inte om några stora summor. En avgörande komponent för säljarna var att Funbeat skulle få leva vidare och på sajten har många av användarna jublat.

“Det finns ett väldigt engagemang och konkret har Funbeat fått hundratals nya premiumanvändare efter att beskedet kom att sajten kommer att finnas kvar”, säger Jonathan Kimber.

Köpet av Funbeat är en del av en aggressiv expansionsplan för Paceup som bland annat innefattar en internationell expansion.

“95 procent av våra 400.000 användare kommer idag från Sverige. I höst ska vi ta in 2 miljoner dollar i kapital för att växa utomlands. Vi räknar med att det krävs minst 1 miljon användare för att få lönsamhet och vår ambition är att konkurrera med de största spelarna som Strava och Runkeeper”, säger Jonathan Kimber.

Läs fler artiklar
LÄS MER