Abundo breddar utbudet – vill bli ett Netflix för evenemang

Abundo
Abundo breddar utbudet – vill bli ett Netflix för evenemang

Foto: Pressbild/TT

Caroline Englund

Reporter

Bolaget Abundo, som kan liknas vid ett Netflix för evenemang, har fyllt på kassan och satsar på ett breddat utbud.

Abundo lanserade betaversionen av sin tjänst 2017 under namnet Teaterlistan. Affärsidén handlar om att erbjuda kunder möjlighet att via en abonnemangstjänst ta del av olika kulturevent.

"I flera kulturområden som musik, serier och film är abonnemangstjänster i dag dominerande och vår modell visar att det även går att applicera på live-marknaden," säger bolagets grundare Jacob Hvid till Breakit. 

Till en början satsade bolaget mest på teater men nu pågår ett arbete med att bredda utbudet till fler event som konserter, bio och konst. Bolaget har i samband med det bytt namn från Teaterlistan till Abundo.

Kunder som prenumererar på tjänsten får för 290 kronor i månaden möjlighet att gå på obegränsat antal evenemang inom bolagets utbud och prenumerationen har ingen bindningstid. I dag finns tjänsten i Stockholm och Göteborg men planen är att expandera till fler svenska städer och även till andra länder. 

Intresset för att prenumerera på kulturaktiviteter tycks vara stort och Abundo har gått från 1000 till 3000 betalande användare sedan förra sommaren. Enligt Jacob Hvid ligger Abundos omsättning på cirka 10 miljoner om året och växer med 10-20 procent per månad.

Grundaren själv är ingen gammal teaterräv utan har en bakgrund inom digital marknadsföring.

"Jag fick i samband med mitt tidigare jobb veta att beläggningen på scener oftast ligger på mellan 50 och 70 procent och tyckte det var en spännande möjlighet. Jag kollade vad som fanns på marknaden och hittade Teaterlistan, som från början var en faxlista som rabatterade teaterföreställningar där det fanns kvar biljetter," säger Jacob Hvid. 

Han köpte Teaterlistan, som då hade gått över till webbformat, och slog sig ihop med Oskar Linse som grundat Spontano, en tjänst som tipsar om olika evenemang. Tillsammans klurade de på hur de kunde använda materialet och skapa en prenumerationstjänst för kulturaktiviteter. Resultatet blev det som nu är Abundo.

I höstas fick fyllde de på kassan med 1,5 miljoner kronor. De som investerade var Svante Bergström som bland annat är grundare och vd på fondförvaltaren Lynx, Joakim Wållgren, grundare av marknadsföringsbyrån Ahlstrand & Wållgren och Johan Nordenström som är vd för Kaplan som är ett konsultbolag inom marknadsföring.

Läs fler artiklar
LÄS MER