Kry växte med 100 personer på ett år: “Så behöll vi vår identitet”

Breakit - Kry växte med 100 personer på ett år: “Så behöll vi vår identitet”
Anna Fredrixon och Johannes Schildt, HR-chef och vd på Kry. Foto: Sara Lindmark.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Det digitala vårdbolaget Kry har gått från 15 till 120 personer på kort tid. Ledningen har lagt stora resurser på att skala snabbt utan växtvärk.
“Vi är ett unikt bolag som bygger en unik kultur”, säger vd:n Johannes Schildt.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Kry grundades 2014 och lanserades i mars året efter. Då var digitala möten mellan patienter och läkare något helt nytt i Sverige.

Till en början bestod bolaget av grundar-kvartetten Fredrik Jung Abbou, som tidigare startat Lendo, Josefin Landgård, Joachim Hedenius och Johannes Schildt.

Sedan dess har mycket hänt. Kry har plockat in både stora summor riskkapital och anställt massa ny personal. En måndag förra året började 15 nya personer samtidigt, det är rekord.

“Jag minns att på julfesten 2016 var vi 15 personer. I dag är vi 120, exklusive våra 300 läkare och psykologer. Det konstiga är att det känns väldigt naturligt, som att alla har varit med från början. Jag antar att det betyder att vi har lyckats göra en del saker rätt”, säger Johannes Schildt som är vd för Kry.

Bolaget har precis flyttat in i ett nytt kontor på 600 kvadratmeter. Det ligger på Regeringsgatan i Stockholm och i entrén får besökare checka in sig själva på en läsplatta. I mitt fall får jag veta att kommunikationschefen Samuel Danofsky, eller “Dr Danofsky” snart kommer att hämta upp mig.

Väggarna i “väntrummet” går i samma gröna ton som Krys logga, det står blommor på borden och fåtöljerna och sofforna ser betydligt bättre ut än landstingets dito.

Mötesrummen är uppkallade efter personer som bidragit till att revolutionera vården och på en tv-skärm står dagens träningspass uppskrivna – handstand och qi gong som leds av de anställda själva i sann ‘each one teach one’-anda.

“Att skapa en stark företagskultur är extremt viktigt, så det finns en tanke med allt. En tydlig kultur och en röd tråd med fysisk och mental hälsa i fokus är vårt gemensamma kitt och det som förenar oss trots våra olika kompetenser, erfarenheter och personligheter”, säger Anna Fredrixon, HR-chef på Kry.

FRUKT FÖRE GODIS. Johannes Schildt och Anna Fredrixon, vd respektive HR-chef för Kry.

Hon pratar om att det är viktigt att leva som man lär. I Krys fall är missionen att skapa ett friskare samhälle – och den missionen ska genomsyra hela företaget.

“Vi erbjuder dels självklarheter som hälsosamma snacks, undviker läsk och godis på kontoret, bjuder på kallpressade juicer och smoothies vid utbildningar och erbjuder holistiska träningspass på arbetstid. Men vi tror även på helheten, såsom en inbjudande vacker arbetsmiljö med mycket växter som skapar en rofylld arbetsplats”.

Anna Fredrixon lämnade telefonboksbolaget Truecaller och kom till Kry i augusti 2017. Då bestod bolaget av 30 anställda. Johannes Schildt tycker att Kry har lyckats behålla sin startup-identitet under hela tillväxtresan.

“Den har förstärkts mycket med tiden och det är absolut samma energi och driv”.

Hans erfarenhet är att behovet av organisation och struktur växer i takt med att de anställda blir fler.

“Ja, upp till tio personer sitter man ofta i samma rum och alla vet allt som försiggår på företaget. Det blir skillnad sen”, säger Johannes Schildt.

Här är deras bästa tips till den som vill växa snabbt med sitt bolag:

1. Var prestigelös och onostalgisk

“Jag reser mycket men när jag är på kontoret har jag inget skrivbord som är mitt utan jag byter plats ofta och pratar med alla. Det är viktigt att inte cementera sig på något sätt varken mentalt eller fysiskt. Och när jag sitter på olika platser så hjälper det mig att hela tiden ha örat mot marken i bolaget, känna av stämningen och få nya perspektiv och idéer från alla mina fantastiska medarbetare”, säger Johannes Schildt.

Han nämner flera gånger två ord som är uteslutna: Prestige och nostalgi.

“Man måste hela tiden blicka framåt och våga utmana och ifrågasätta allt man gör. Det är viktigt att inte hålla fast vid något bara för att det funkade förut. Vi undviker meningen ‘så här gör vi på Kry’, för saker förändras i så snabb takt”.

2. Var transparent och öppen

“Vi har många öppna kanaler i Slack så att man kan se vad alla gör. Från ledningshåll är vi också öppna med strategier och prioriteringar, det är viktigt att folk vet vart vi är på väg", säger Anna Fredrixon.

Digital vård är ett omdebatterat ämne, och allt som skrivs om eller är relaterat till Kry, är inte positivt.

“Den här transparensen och öppenheten är viktig även i de fallen. Vi pratar om det som rapporteras och hur vi förhåller oss till det. Det är viktigt att inte dölja något”, tillägger hon.

3. Arbeta i korsfunktionella team

Kry kallar de projekt som har högst prioritet för “company bets”. De karaktäriseras av att de löper över alla team i bolaget, att de är begränsade i tid och att de har tydliga och konkreta mål.

“Den som är ‘bet owner’ har möjlighet att dra på de resurser hen behöver internt för att målen ska kunna uppnås. Våra bet hjälper oss att arbeta tvärfunktionellt för att på kort tid ta stora steg framåt. De gör det också tydligt för alla vad som är viktigt för bolaget just nu”, säger Johannes Schildt.

4. ‘Each one teach one’

Kry försöker ta tillvara de kompetenser som finns i huset och har upprättat ‘Kry academy’ för läkare och psykologer, och ‘Kry ducations’ för alla medarbetare. Båda koncepten går ut på att utbyta kunskap och erfarenhet med varandra.

“En eller två gånger i månaden samlas vi och lär oss om ett specifikt ämne kopplat till vad vi gör på Kry. Vi utnyttjar helt enkelt den kompetens som finns i byggnaden så att medarbetare får utbilda varandra i det som de gör bäst”, säger Anna Fredrixon.

5. Upprätta egna traditioner

I början firades alla anställda på sina födelsedagar men det är såklart omöjligt när man är över 100 personer. Därför tipsar Kry om sitt koncept “Spin the wheel”, som går ut på att snurra ett hjul i slutet av varje månad och dela ut presenter till alla som fyllt år under den perioden.

“Vi är ett unikt bolag som bygger en unik kultur. I det bygget är gemensamma aktiviteter en viktig del. De hjälper till att svetsa samman oss som ett lag. Det kan handla om att vi börjar veckan med ett 'all hands' där vi pratar om fokus för veckan som kommer eller att vi varje fredag har en 'tech demo' där vi redovisar vad vi har utvecklat under veckan. Det är viktigt att aktiviteterna är inkluderande och att vi är öppna för att pröva nya saker”, säger Johannes Schildt.

6. Upprätta inte policy "bara för att"

"När man växer snabbt som bolag blir det lätt att man sätter in policies och regler för att kompensera för brist på kontroll. Det skapar både onödiga beslutsprocesser och mer fokus på administration än innovation. Om man ska sätta regler för allt så gör man plötsligt inte annat än att skapa eller uppdatera policies", säger Anna Fredrixon och fortsätter:

“Vi har briljanta medarbetare som är drivna och kompetenta och vi har anställt dem för att vi litar på dem och deras omdöme. Vi tror på att skapa kontext så att de kan fortsätta driva sitt arbete framåt, agera snabbt och agilt då de känner till våra mål och vår strategi. Vi har inga fasta arbetstider utan tror på frihet under ansvar”.

7. Hitta personer med tillväxtpotential

“Alla startups som har ambitioner bör leta efter människor som kan växa i sina roller allt eftersom organisation och ansvar växer. För oss innebär ett ‘growth mindset’ att personen antar utmaningar utan att må dåligt och bli stressad. Man kan utvärdera om, och hur, en jobbsökarkandidat antagit utmaningar, hur de satt upp och kämpat för att nå mål, hur de jobbar med sin egen inlärning och hur de hanterar stress, krav och motgångar. Har de en positiv livssyn och hur hanterar och anpassar de sig efter förändringar?”, säger Anna Fredrixon.

8. Kom på ett bra välkomstprogram

Hon framhäver också vikten av få med dem på skeppet på bästa sätt.

“Det är viktigt att ha ett bra on boarding-program för att nyanställda ska trivas och känna sig välkomna. Varje måndag presenteras alla nya medarbetare, de får ett välkomstkit och vi tar ut dem på lunch. Vi ser också till att de får sitta ned tillsammans med grundarna och varje avdelning på företaget”.

Nyfiken på hur du hittar talangerna till ditt bolag? Spana in vår guide på temat rekrytering HÄR.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel