Sök

Zalando om H&M-samarbetet: “En av våra viktigaste partners”

H&MZalandoMode

Karl-Johan Persson och Zalando-paket. Foto: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Bolagen diskuterar framtida samarbeten.

H&M är en av Zalandos viktigaste partners, och bolagen diskuterar såväl sitt pågående som eventuellt utvidgade samarbeten.

Det sade nätmodehandlarens vd Rubin Ritter vid en presskonferens på tisdagen efter lämnad kvartalsrapport.

"Vi har bra diskussioner med H&M om de märken de för närvarande säljer via oss, och även om framtida projekt som vi vill genomföra tillsammans. Men våra samtal med en av våra viktigaste partners vill vi hålla för oss själva", sade han på en fråga om vad som diskuteras med den svenska klädkedjan, vars märken Cheap Monday och Weekday går att köpa på Zalandos hemsida.

En jämförelse av de båda nätkombattanternas webbplatser ger vid handen att ett par byxor av modell "Cheap Monday Jeans Skinny Fit - pure black" på Zalando.se kostar 499 kronor. På cheapmonday.com erbjuds motsvarande plagg för 400 kronor, medan Cheap Monday inte återfinns på hm.com.

Vad gäller hur det går med Zalandos nya lager i Brunna norr om Stockholm sade Rubin Ritter att det fortsatt drivs interimsmässigt och kommer att försättas i ett mer permanent organisationstillstånd samt skalas upp senare i år. Norden präglas fortsatt av hög tillväxt för Zalando, sade han.

Zalando-aktien var upp cirka 3,5 procent efter en dryg timmes handel på Frankfurtbörsen på tisdagen, efter en rapport med högre tillväxt men lägre lönsamhet än väntat och upprepade helårsprognoser.

Den största ägaren Kinnevik var upp 0,5 procent och därmed trea i OMXS30, som försvagades 0,2 procent.

Läs mer