Han spränger 200-miljonersvallen – med köksprylar på nätet

Kitchentime e-handel
Han spränger 200-miljonersvallen – med köksprylar på nätet

Joel Falck, grundare Kitchentime. Foto: Jonas de Lange

Erik Wisterberg

Reporter

Kitchentime förbereder sig för Amazons intåg i Sverige.
Nu plockar e-handelsraketen in 25 miljoner kronor.
”Vi omsatte 200 miljoner förra året”, säger grundaren Joel Falck.

Vi har flera gånger uppmärksammat e-handelsraketen Kitchentime. Bolaget grundades för fem år sedan av de unga entreprenörerna Joel Falck och Anton Malmberg.

2016 nådde företaget, som säljer köksprylar på nätet, en omsättning på 100 miljoner kronor med en förlust på nära 20 miljoner kronor.

För Breakit avslöjar nu Joel Falck att omsättningen under 2017 fördubblades, till 200 miljoner kronor.

”Vår investering i robotlager och en ökad servicenivå gjorde att det blev ett väldigt bra fjärde kvartal och en bra julhandel”, säger han.

Det var i början av förra året som bolaget satsade stort på att bygga ett automatiserat lager i Eskilstuna. För att täcka kostnaderna, och för att kunna fortsätta att investera i lagret, tar Kitchentime nu in ytterligare 25 miljoner kronor i riskkapital. Hela summan kommer från redan befintliga ägare.

Pengarna ska också räcka till att kunna ha fler varor i lager, vilket kortar leveranstiderna.

”Vi tar in pengar delvis för att finansiera lagerinvesteringen som vi har gjort. Dels kommer vi att expandera och öka vårt serviceerbjudande”, säger Joel Falck som inte vill avslöja till vilken värdering nyemissionen görs.

Som Breakit tidigare har berättat väntas e-handelsjätten Amazon lansera i Sverige under året, något som kan sätta stor press på e-handelsbranschen. En bransch som redan i dag har väldigt tunna marginaler.

Det är delvis i det ljuset som man ska se Kitchentimes senaste investeringsrunda.

”Vi tittar på hur vi kan stå starka mot dem, och en del i det är att kunna leverera snabbt”.

Bolaget genomför också en större ompositionering som ska syfta till att stärka bilden av Kitchentime som en premiumaktör. Det syns bland annat via en ny grafisk profil och en ny logotype.

”Vi vill ta en tydligare premiumposition, och vara experter inom vårt segment”, säger Joel Falck.

Hans och Anton Malmbergs bana som entreprenörer inleddes redan under gymnasietiden, då de skapade en näthandel för Muminmuggar.

Läs fler artiklar
LÄS MER